web analytics
Nu een koolhydraten dieet volgen                        Ik wil hulp met afvallen                        Koolhydraten dieet

Koolhydraten dieet, alles wat je moet weten over het koolhydraten dieet

Koolhydraten dieetafvallen met een koolhydraten dieet is mogelijk, alles wat je moet weten over het koolhydraten dieet

Welkom op de website voor en over het koolhydraten dieet. Alhoewel er veel meer dan 1 koolhydraten dieet bestaat, zijn veel van deze diëten in de essentie hetzelfde. Deze website is gemaakt voor mensen die meer informatie zoeken over wat zo’n dieet nu precies is.  Waar moet je op moet letten en hoe kun je een koolhydraten dieet volgen. Natuurlijk kun je ook nog veel meer aanvullende informatie vinden. Deze informatie is samengesteld door een voedingsdeskundige en een personal trainer, die al jaren met deze vorm van afvallen werken. Ondank dat deze manier van afvallen razend populair is geworden in de afgelopen jaren, zitten er wel degelijk nadelen aan. Het is je eigen verantwoordelijkheid om eerst goed geïnformeerd te worden, voordat je blind volgt wat een vriend, vriendin, of reclamespot je verteld.

Wat is een koolhydraten dieet precies?

Niet alle koolhydraten zijn hetzelfde in een koolhydraten dieet

Eigenlijk is de titel: ‘koolhydraten dieet’ een beetje misleidend. Dit suggereert namelijk dat dit gaat om een dieet met veel koolhydraten. Nu is dit natuurlijk niet het geval. Een koolhydraten dieet, ook wel koolhydraatarm dieet genoemd bevat een verminderde hoeveelheid koolhydraten. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, is het absoluut niet waar dat je koolhydraten geheel uit je voeding bant.

Niet alleen is dit niet nodig, het is ook ongezond en zal het afvallen op lange termijn alleen maar tegenwerken. Op de eerste plaats moet er onderscheid gemaakt worden in het ‘type” koolhydraten. Niet alle koolhydraten zijn hetzelfde. We hebben ‘goede koolhydraten’ en ‘slechte koolhydraten’. Hoe dit precies werkt en nog veel meer, kun je lezen in het artikel waar we dieper ingaan op wat een koolhydraten dieet precies is, lees dat hier: Wat is een koolhydraten dieet.

Hoe volg ik een koolhydraten dieet?

Het advies wat we je kunnen geven is dat je eerst goed geïnformeerd moet zijn, voordat je uberhaupt overweegt zo’n dieet te volgen. Wist je bijvoorbeeld dat koolhydraten heel belangrijk zijn voor je lichaam? Dit heeft te maken met de brandstof cyclus die je lichaam doorloopt bij het gebruiken van brandstoffen in je lichaam. Ook zijn niet alle koolhydraten hetzelfde en is er slechts een klein gedeelte echt ongezond voor je. Als samenleving zijn we nu geprogrammeerd koolhydraten te verbinden met alle slechte voedingsmiddelen. Taart, cake, koekjes en fastfood. Het is zeker waar dat de koolhydraten in deze voedingsmiddelen zeer slecht voor je zijn, maar daarmee wordt ‘de goede kant’ van koolhydraten geheel vergeten. Nee koolhydraten zijn niet de boosdoener! Het gaat erom dat je weet welke koolhydraten je eet, welke belangrijk zijn en zelfs bijna onmisbaar voor je lichaam. Maar ook welke je geheel buiten je lichaam moet houden. Zonder de juiste informatie kun je dit nooit voor elkaar krijgen. Het advies is dan ook, om naast je goed te laten informeren, ook een goed aangeschreven en onderbouwd koolhydraten dieet te volgen. Diëten waar al duizenden mensen gebruik van hebben gemaakt, die goede recensies heeft en die goed staat aangeschreven zijn altijd het beste.  Een voorbeeld hiervan is het mentale dieet plan. Let bij het volgen van een koolhydraten dieet op de volgende punten:

  • Laat jezelf eerst goed informeren
  • Handel niet uit emotie, trap niet in sluwe verkooppraatjes
  • Kijk wie het dieet aanbiedt, wat zijn de recensies en hoe bekend is de aanbieder?
  • Wat is de achtergrond van de aanbieder?
  • Kun je goede, eerlijke informatie vinden op de website?
  • Ben je op de hoogte van de voor en nadelen?
  • Meer info? Lees dit artikel geheel door: hoe volg ik een koolhydraten dieet

Waarom een koolhydraten dieet volgen?

niet alle koolhydraten zijn slechtEr zijn twee redenen waarom koolhydraten diëten goed werken. De eerste reden ligt hem in het feit dat wij als samenleving gewoon simpelweg veel te veel koolhydraten eten. Naast alle voorverpakte junkfoods, eten wij de hele dag koolhydraten. ‘S morgens boterhammen of ontbijtgranen, ‘s middags een broodje of boterhammen  ‘s avonds aardappelen of rijst. Zonder het door te hebben eten we zo veel te veel koolhydraten. Koolhydraten zijn onze eerst brandstof en slaan zich op in onze spieren en lever als glycogeen. Deze brandstof tanks kunnen we niet onbeperkt blijven vullen. Als ze overlopen hebben we een overschot aan energie, waar je lichaam wel raad mee weet. Dit wordt omgezet in vet. Ondanks dat we heel blij kunnen zijn met deze brandstof tanks, je maakt er tenslotte dagelijks gewillig gebruik van. Willen we ze niet laten overlopen. Vanwege het simpele feit dat wij onszelf hebben aangeleerd meer koolhydraten te eten dan we nodig hebben, is het volgen van een koolhydraten dieet een goed idee. Nogmaals is het daarbij wel afhankelijk welk koolhydraten dieet je volgt. Wat wij namelijk niet willen is dat deze brandstof tanks waar het glycogeen in zit, volledig leeg raken. Dit is slecht voor je lichaam en is iets wat wij een ‘catabolische staat’ noemen, ofwel ‘afbrekende staat’, hoe dat precies werkt kun je verder lezen in dit artikel: waarom een koolhydraten dieet volgen.

 Nadelen van een koolhydraten dieet

Die zijn er zeker! Deze zijn geheel afhankelijk of jij je goed hebt ingelezen en welk koolhydraten dieet je precies volgt. In het kort is 1 van de grootste nadelen een tekort aan je eerste brandstof. Als dit niet aanwezig is (te weinig koolhydraten eten) dan moet je lichaam daar een oplossing voor bedenken. Omdat vet alleen afgebroken kan worden op langere termijn, met rust en een lage intensiteit, zul je voor het tekort aan koolhydraten toch echt een andere oplossing moeten vinden. Gelukkig is ons lichaam heel handig en is daar een oplossing voor. Je lichaam zet eiwit om in glucose (suiker) wat een simpel koolhydraat is. Nu eten de meeste mensen te weinig eiwitten en zitten deze al zeker niet altijd klaar in de maag, om te gebruiken. Wellicht weet je dat je spieren (en nog veel meer delen van je lichaam) zijn opgebouwd uit eiwitten. Als je lichaam de eiwitten niet voor handen heeft, dan kan je lichaam maar 1 ding doen.. Het haalt de eiwitten uit je spieren en breekt daarmee je spierweefsel af. Resultaat daarvan is een zwakker lichaam, lagere energie levels en een lager energie verbruik over de gehele dag. Spieren verbranden namelijk per 1kg netto spiermassa 100 kcal extra aan energie. Ooit afgevraagd wat 1 van de redenen van het jojo effect is? Je hebt hem net gelezen… Wees niet onverstandig, lees alles op deze website goed door en ga voor een bewezen koolhydraten dieet zoals het paleo dieet. Verder kun je in het volgende artikel alles lezen over de nadelen van een koolhydraten dieet, ook wel koolhydraten arm dieet genoemd: Koolhydraten arm dieet, de nadelen.

7 praktische tips hoe je koolhydraten wel kunt eten.

Alles moet tegenwoordig snel, effectief en makkelijk zijn. Zo weten wij ook dat de meeste mensen niet eens de tijd nemen de informatie goed door te lezen. Daarom hebben we 7 praktische en snel toe te passen tips op een rij gezet, om te zorgen dat je niet alleen de juiste koolhydraten eet, maar ook op het juiste moment van de dag. Wil je deze 7 tips direct lezen, klik dan op deze link: 7 praktische tips; Zo eet je koolhydraten.

Wij raden het volgende koolhydraten dieet aan:

Het Paleo dieet

Leave a Reply