Informatie

Informatie over het gebruik van het koolhydraatarm dieet. In dit dieet beperk je de inname van Koolhydraten, wat gewichtsverlies tot gevolg heeft. Er is naar dit dieet wetenschappelijk onderzoek gedaan door Dr. Robert Coleman Atkins. De toepasbaarheid van het dieet is bewezen, in de eerste twee weken kun je 4 kilo afvallen. Ik heb zelf ervaring met dit dieet en ben er zeer over te spreken. (Zie mijn ervaring met koolhydraatarm dieet.)

Geschiedenis

Gewichtstoename en overgewicht zijn tegenwoordig de oorzaken van veel gezondheidsproblemen. Obesitas (overgewicht) is een van de belangrijkste oorzaken dat mensen veel eerder komen te overlijden. Er zijn studies zijn uitgevoerd om de oorzaak te vinden, waarom de wereldbevolking zo snel aan gewicht toeneemt.

Onderzoek heeft inmiddels aangetoond dat het gemiddelde gewicht, van de bevolking veel hoger vandaag dan in de in de jaren 1960. Na het roken is overgewicht, een van de belangrijkste oorzaken van ziekten. Overgewicht verhoogt de kans op ziektes als diabetes en hart- en vaatziekten.

Kinderen en volwassen met overgewicht zijn vaak doelwit van pesten. Andere aandoeningen die in verband staan met overgewicht zijn: aandoeningen van het bewegingsstelsel, waaronder artrose, aandoeningen van de ademhalingswegen en onvruchtbaarheid.

Factoren gewichtstoename van de bevolking

Studies hebben aangetoond, dat het voedingspatroon en gebrek aan beweging hebben bijgedragen aan deze gewichtstoename. In deze studies bleek dat hoewel onze kinderen, steeds minder zijn gaan bewegen en ongezonder gaan eten. Dit is één van de oorzaken waardoor ze steeds zwaarder worden. Momenteel zijn te veel kinderen zwaarlijvig te noemen. Voor volwassenen, is het gebrek aan lichaamsbeweging en voeding de belangrijkste reden voor gewichtstoename.

Obesitas en gewichtstoename zijn dus mede toegeschreven aan het voedsel dat we eten. Onderzoek toont aan dat onze voedselinname, een hoger percentage van suikers bevat, dan wat de wereldbevolking van zo’n vijftig jaar geleden tot zich nam.

Aan ons voedsel worden door de voedingsfabrikanten steeds meer suikers toegevoegd. De hoeveelheid vet dat we eten is ook aanzienlijk toegenomen. Dit in combinatie met een gebrek aan lichaamsbeweging is dit één van de belangrijkste oorzaken van gewichtstoename.

Term Calorieën

De calorie is veelgebruikte maat in de voedingsindustrie voor een hoeveelheid energie. De voedingswaardedeclaratie is een opsomming van de hoeveelheid energie, eiwitten, koolhydraten en vetten per 100 gram of 100 ml en soms per portie.

Vrouwen met een normale bouw, hebben ongeveer 2000 kilocalorie per dag nodig en dito mannen ongeveer 2500 kilocalorie.

Het aanbod van voedingsmiddelen waarin suikers zitten wordt steeds groter. Het is een feit dat wij steeds meer vette voedingsmiddelen, zoals romige desserts, alcohol en frisdrank, zoals cola nuttigen. Hierdoor neemt het aantal calorieën toe dat wij naar binnen krijgen toe.

Met een hogere calorie-inname, worden we verwacht om meer te bewegen om de overtollige calorieën te verbranden. Als dit niet gebeurt, is er een gewichtstoename. Dit gaat geleidelijk.

Oplossing oorzaken gewichtstoename

De oplossing voor dit probleem ligt in het aanpassen van om onze eetgewoonten, maar dat niet alleen. Een lichaam heeft beweging nodig. De beste manier om de gewichtstoename onder controle te krijgen is het eten van voedsel waarin minder suikers en vetten zijn verwerkt. Op deze manier beheers je de hoeveelheid calorieën die je naar binnenkrijgt. Dit helpt ons met krijgen, van een gezonder leven.

Een koolhydraatarm dieet is gericht om de hoeveelheid calorieën die je uit koolhydraten binnen krijgt te verminderen. Koolhydraatarme diëten verschillen vaak in de specifieke hoeveelheid koolhydraten die zij voorschrijven en sluiten bepaalde soorten koolhydraat rijke voedingsmiddelen uit. De grootste gemene deler, is dat in alle diëten de hoeveelheid suiker moet worden geëlimineerd. In alle gevallen wordt het gebruik van bewerkte (verrijkt met suiker) granen afgeraden (brood, gebak en ontbijtgranen).

Over het algemeen wordt een koolhydraatarm dieet omschreven als een dieet met een inname van 5 tot 45% van de calorieën uit koolhydraten. Het normale percentage calorieën dat je binnenkrijgt wordt volgens de richtlijnen van de Amerikaanse op de gezondheid gesteld op 50% tot 65%. van de calorieën uit koolhydraten.

Daarom is een koolhydraatarm dieet een bewuste poging om inname van voedingsmiddelen met een hoog koolhydraat niveau te beperken.

Koolhydraatarme diëten worden vaak gehanteerd als een middel om af te vallen. Sommige wetenschappers en deskundigen voorgesteld dat een Koolhydraatarm dieet ook een middel (lijfwijze) is die helpt om ziekten te genezen. Tevens helpt deze leefwijze het voorkomen van o.a. diabetes, epilepsie en slijtage aan de gewrichten.

De discussie over koolhydraatarme diëten is nog steeds gaande. Door sommige voorstanders van koolhydraatarme diëten wordt het standpunt ingenomen dat de koolhydraatconsumptie, de oorzaak is van veel ziekten van de moderne samenleving.

Voordelen van een koolhydraatarm dieet

Door het toepassen van een koolhydraatarm dieet, kom je op een gezond gewicht, waardoor je gewrichten minder belast gaan worden. Je krijgt minder suikers naar binnen en dit heeft voordelen om geen diabetes te ontwikkelen. Je kan zelfs met dit dieet, de ziekte diabetes type 2 onder controle krijgen. Je loopt minder risico om hart en vaatziekten te ontwikkelen en dit dieet heeft positieve invloed op je bloeddruk.

Je zult je fitter gaan voelen door dit dieet en je hebt je gewicht onder controle. In de eerste 14 dagen is het mogelijk om al 4 kilo af te vallen.

Nadelen van een koolhydraatarm dieet

Er zijn nadelen aan het te strikt toepassen van een koolhydraatarm dieet, het lichaam kan een tekort krijgen aan brandstof. Als deze brandstof niet aanwezig is (te weinig koolhydraten eten) dan moet je lichaam daar een oplossing voor bedenken.

Omdat vet alleen afgebroken kan worden op langere termijn, met rust en een lage intensiteit, dien je voor het tekort aan koolhydraten toch echt een andere oplossing moeten vinden. Zoals het gebruik van eiwitten. Ons lichaam zet eiwit om in glucose (suiker) wat een simpel koolhydraat is.

Nu eten de meeste mensen te weinig eiwitten en zitten deze al zeker niet altijd klaar in de maag, om te gebruiken. Wellicht weet je dat je spieren (en nog veel meer delen van je lichaam) zijn opgebouwd uit eiwitten.

Als je lichaam de eiwitten niet voor handen heeft, dan kan je lichaam maar 1 ding doen.. Het haalt de eiwitten uit je spieren en breekt daarmee je spierweefsel af. Resultaat daarvan is een zwakker lichaam, lagere energie levels en een lager energie verbruik over de gehele dag. Spieren verbranden namelijk per 1kg netto spiermassa 100 kcal extra aan energie.

Wat is een koolhydraatarm dieet?

We horen vaak over koolhydraatarm diëten en hoe succesvol ze blijken te zijn in het verliezen van gewicht, maar wat is een koolhydraatarm dieet precies?

Onder koolhydraatarm wordt verstaan, laag in koolhydraten. Koolhydraten zijn meestal te vinden in voedingsmiddelen zoals pasta’s, aardappelen, fruit, brood en rijst. Een koolhydraatarm dieet niet leidt tot een specifiek dieet, noch is het ook duidelijk afgebakende stappen tot het verliezen van gewicht. Het is een tamelijk losse term dat varieert van de persoon of degene die het heeft ontworpen.

Hoewel de oorspronkelijke koolhydraatarme diëten gemaakt werden op basis van ongecontroleerde  bewijs van hun effectiviteit wordt er tegenwoordig echt onderzoek naar gedaan door universiteiten over de wereld. Hierdoor is er een betere theoretische basis voor dit soort diëten.

De gebruikelijke hoeveelheid calorieën die zijn toegestaan in de voeding van een volwassene is ongeveer 50-60%. Dus ieder percentage van calorieën uit koolhydraten die lager is dan dat kan worden beschouwd als koolhydraatarm.

De meest voorkomende misvatting over koolhydraatarm diëten is dat mensen die hieraan deelnemen daadwerkelijk streven naar geen koolhydraten te consumeren. Dat is niet alleen onjuist, maar dit tevens ook onmogelijk, omdat koolhydraten zijn verborgen in de meeste van het voedsel dat wij gebruiken. Het meeste voedsel dat wij consumeren zijn bewerkte voedingsmiddelen.

Een dieet dat laag is, in koolhydraten, probeert zoals de naam al zegt het verminderen van de koolhydraten dat je gebruikt, maar deze niet volledig te elimineren.

Een andere gemeenschappelijke mythe is dat een koolhydraatarm dieet de deelnemer, verbiedt om  groenten en fruit te eten.. De waarheid is dat deze levensmiddelencategorie is rijk aan (gezonde) koolhydraten, en dat je deze niet moet elimineren uit een dieet. Fruit en groenten zijn juist de koolhydraten die je  een dieet dat moet gebruiken!

Onder de voordelen die je kan krijgen kan door het volgen van een koolhydraatarm dieet, is vooral het verlies van het overgewicht en de verhoging van de energie. Mensen voelen zich hierdoor fit en hebben meer energie om dingen te ondernemen.

Vragen

Als je vragen hebben over afvallen en/of bewegen dan kunnen jullie mij mailen. Ik geef zo snel mogelijk antwoord. Pagina voor vragen

Email voor vragen info@koolhydratendieet-info.nl