Afslanken, natuurlijke geneesmiddelen en advertorials gecombineerd met fake testimonials 4.89/5 (9)

12
515
Fake news headline on a newspaper
Afslanken, natuurlijke geneesmiddelen en advertorials gecombineerd met fake testimonials

Als je wilt afslanken, wordt je bestookt met advertorials over afslanken. Dit kan een boodschap zijn in tijdschriften, internet en via de televisie. Wij krijgen emails met vragen over het waarheidsgehalte van websites en televisieprogramma’s. Dit is de reden dat wij onze mening geven over advertorials, waarmee internet mee wordt overspoelt.

Wat is een advertorial over afslanken ?

Dit is een advertentie in de vorm van een artikel. In deze advertenties wordt een afslankproduct beschreven. De lezer denkt dat hij te maken heeft men een goed verhaal, terwijl je een verhaal krijgt te lezen wat gewoon weg niet waar is en niet waar kan zijn.

Advertorials verschillen van traditionele advertenties doordat ze zijn ontworpen om eruit te zien als de informatie die je kunt vinden op websites of tijdschriften. De meeste tijdschriften accepteren geen advertenties die exact lijken op verhalen uit de krant of het tijdschrift waarin ze verschijnen.

De verschillen zijn klein en de disclaimers – zoals het woord ‘advertentie’ – kunnen wel of niet verschijnen.

Geen echt verhaal

Als je het leest denk je te maken te hebben met een echt verhaal, iets waar je baat bij hebt. Een recent voorbeeld zijn de advertorials over Easyslim.nu of Kurkuma van JointFuel360.

Als je hierop zoekt op Google zoekt dan krijg je alleen maar advertorials te zien van verkopers die het product verkopen. Voor elke verkoop krijgen ze een behoorlijk bedrag aan commissie. Omdat de commissie zo hoog is, heb je veel verkopers die dit product aanbieden.

Je leest alleen maar positieve verhalen, met links naar de verkoop pagina van dit product. Uitzonderingen zijn de consumenten pagina’s van de Vara, AVROTROS, Consumentenbond en het forum van Viva.

Advertorials op televisie

Advertorials komen ook voor televisie, als voorbeeld sponsort Easyslim, een aflevering van Businessplus van SBS6. Als televisiekijker krijg je een reportage te zien, met het verkoopverhaal van SBS6. Het is volgens ons geen reportage, maar een commercial (advertentie).

Je krijgt geen objectieve informatie, terwijl je dit eigenlijk wel verwacht. Ze maken de aflevering mogelijk, dus het verkoopverhaal wordt gepresenteerd. De klant is uiteraard koning.

Marketingtechnisch gezien heeft Easyslim dit slim gedaan, ze kan een verkoop argument opvoeren, zoals: “bekend van het programma Businessplus van SBS6”. Voor dit soort argumenten zijn sommige consumenten gevoelig.

Conclusie

Lees rapportages heel kritisch en kijk op de consumenten pagina’s of er iets over dergelijke producten bekend is. Ik zie dit soort advertorials als Fake of Nep nieuws.

Please rate this

12 COMMENTS

  1. Mensen, de hedendaagse marketing is fake. Het is er enkel op gericht om te verkopen en op een oneerlijke manier geld te verdienen!

  2. Als het op Tv is geweest dan is het altijd waar………. Reclame en gezondheidsprogramma’s zitten vol met marketing verhalen. En marketing is verkopen, d.m.v. het verhaal mooier maken dan dat het is.

  3. De verkoper weet wat mensen willen en daar spelen ze altijd op in. Een blijk met gebakken lucht wordt ook verkoopt, zolang de koper deze onzin gelooft!

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here