Overzicht diëten 4.5/5 (4)

3
3255
Overzicht diëten
Overzicht diëten

Er zijn genoeg diëten en uit deze diëten moet je een keuze gaan maken welke je gaat gebruiken. Mijn voorkeur is op basis van het koolhydraten arm of koolhydraat beperkend dieet. Een aantal diëten zijn wetenschappelijk onderzocht en getest.

Ik zal hieronder een opsomming geven van een aantal meeste bekende diëten en hun bijzonderheden.

  1. Atkins dieet, Het Atkins-dieet (officieel Atkins Nutritional Approach genaamd) is een koolhydraatarm dieet of, eerder, een koolhydraatarme levensstijl die is uitgedacht door de Robert Coleman Atkins, op basis van een wetenschappelijk onderzoek over de doeltreffendheid van verschillende koolhydraatarme afvalprogramma’s, waarover hij las in de Journal of the American Medical Association.

    1. Wat is een koolhydraatarm dieet ?
    2. Dr Robert Atkins
    3. Eigen ervaring met het Koolhydraatarm dieet om een paar kilo te verliezen

  2. DASH Dieet. (Dietary Approaches to Stop Hypertension)Dit dieet is wetenschappelijk en getest. Het wordt gepromoot door Amerikaanse ministerie van Volksgezondheid en Human Services. Het heeft overeenkomsten met de schijf van vijf.

    1. Het DASH Dieet werkt en is wetenschappelijk onderzocht en bewezen

  3. Keto dieet Een ketogeen dieet is een streng dieet dat bestaat uit een minimale koolhydraat- en een verhoogde vetinname. Het wordt gebruikt als een interventie om hardnekkige epilepsie bij kinderen onder controle te krijgen.

      1. Geschiedenis van het Keto-dieet
      2. Hoe werkt het Keto-dieet en hoe lang moet je het doen?
      3. Veelgemaakte fouten en bijwerkingen tijdens het Keto-dieet
      4. Gezondheidsproblemen waarmee een Keto-dieet kan helpen
      5. Keto-dieet voor vegetariërs

  4. Cambridgedieet, Het Cambridgedieet is een afslankproduct dat in de jaren zeventig werd ontwikkeld door voedingswetenschapper Dr. Alan Howard aan de Universiteit van Cambridge in Engeland. Voor het Cambridge dieet hoeven geen calorieën te worden geteld.

    1. Cambridge dieet

  5. Low GI-dieet, Het Low GI-dieet is een zogenaamd laag-glykemisch dieet, dat in 2006 plotseling populair werd in de Amerika en in Engeland. Het is gebaseerd op de aanname dat je afvalt als de bloedsuikerspiegel laag gehouden wordt.

    1. Low GI-dieet

  6. Sonja Bakker-dieet, Sonja Bakker is geen diëtiste en wordt door veel diëtisten bekritiseerd. Desondanks is haar methode erg populair en gebruiken veel lijners de term sonjabakkeren, voor het lijnen volgens haar methode. Op gewicht blijven is bij dit dieet een kwestie van zes dagen in de week dieet volgen en één dag een SAS-dag.

    1. Sonja Bakker-dieet

  7. Montignacdieet, dit is een methode die in de jaren 90 populair werd om af te vallen zonder dat het nodig zou zijn om minder calorieën binnen te krijgen. De methode werd ontwikkeld door de Fransman Michel Montignac.

    1. Montignac dieet

  8. 10 dagen dieet, Het 10 dagen dieet stelt je in staat om gedurende 10 dagen, 5 kilo aan gewicht te kunnen afvallen. Dit is een crashdieet en niet aan te raden.
  9. Vegetarisch dieet, is de voedingswijze waarbij men geen vlees (inclusief gevogelte), vis, schaaldieren en insecten eet, of voedsel waarin deze voedingsmiddelen zijn verwerkt
  10. Dukan-dieet, Het Dukan-dieet of proteïnedieet is een dieetplan bedacht door de Franse arts Pierre Dukan. Het Dukan-dieet beperkt de inname van koolhydraten en lipiden ten voordele van eiwitten (proteïne). Zo zou het dieet het lichaam ertoe aanzetten om vetweefsel aan te spreken om de spieren te voeden, in plaats van de ingenomen koolhydraten en vetten.
  11. Veganistisch dieet, Vegetarisme is de voedingswijze waarbij men geen vlees (inclusief gevogelte), vis, schaaldieren en insecten eet, of voedsel waarin deze voedingsmiddelen zijn verwerkt
  12. Weight Watchers-dieet, Het dieetprogramma wordt in groepsverband gevolgd waarbij de deelnemers elkaar wekelijks ontmoeten om elkaar te steunen en ervaringen uit te wisselen. Je leert hier bewust om te gaan met je voeding, terwijl je toch gezond blijft eten.

    1. Kun je met Weight Watchers dieet 10 kilo afvallen?


  13. Mediterrane dieet, dit dieet benadrukt het eten van voedsel zoals vis, fruit, groenten, bonen, vezelrijk brood en granen, noten en olijfolie. Vlees, kaas, en suikerhoudende producten zijn zeer beperkt.

    1. Mediterrane dieet

  14. Paleo dieet, dit dieet is gebaseerd op het idee dat deze foute manier van eten de redenen zijn van onze moderne gezondheidsproblemen zoals diabetes, obesitas en hart en vaatziekte.

    1. Wat is een Paleo dieet ?

Please rate this

Advertisement

3 COMMENTS

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here