Voorbeeld dieet gebaseerd op het Atkins dieet fase 1 5/5 (1)

1
2021
Voorbeeld dieet gebaseerd op het Atkins dieet
Voorbeeld dieet gebaseerd op het Atkins dieet

Voorbeeld dieet gebaseerd op het Atkins dieet. Ik heb dit dieet zelf ook gebruikt en het werkt. Echter ik vond het volhouden erg moeilijk gedurende de eerste 10 dagen. ik was op zoek naar snacks en andere lekkere dingen. Daarna werd het makkelijker. Ik heb het volgehouden omdat er geen andere optie is, dan om af te vallen.

Bepalen van het streefgewicht

Je moet tijdens Fase 1 bepalen, wat je streefgewicht is of hoeveel kilo je wilt gaan afvallen. Tijdens Fase 1, val je ongeveer zo’n 4 kilo af. Als er naast ook meer gaat bewegen, kan het sneller gaan. Maar hieraan is ook een risico verbonden, dat je min of meer uitgeput gaat raken. Omdat er minder koolhydraten binnen komen.

Na een paar dagen, merkte ik dat mijn broeken losser gingen zitten en ik mijn niet zo opgeblazen voelde.

Advertisement

Doel van deze meest beperkende fase is het lichaam in ketogene toestand te brengen en zo de vetten te laten verbranden.

Atkins dieet: Voorbeeld voeding fase 1

  1. veel koolhydraatarme groenten maar geen fruit.
    • Dag 1 Andijvie 200 gram
    • Dag 2 Sla 200 gram
    • Dag 3 Zuurkool 200 gram
    • Dag 4 Spinazie 200 gram
    • Dag 5 Witlof 200 gram
    • Dag 6 Ijsbergsla 200 gram
    • Dag 7 Wortel 200 gram
    • Dag 8 Andijvie 200 gram
    • Dag 9 Sla 200 gram
    • Dag 10 Zuurkool 200 gram
    • Dag 11 Spinazie 200 gram
    • Dag 12 Witlof 200 gram
    • Dag 13 Ijsbergsla 200 gram
    • Dag 14 Wortel 200 gram
  2. geen koolhydraatrijk voedsel zoals aardappelen, granen, brood
    • wel vezelrijk brood en zilvervliesrijst.
    • geen patat ed.
  3. onbeperkt kip, vlees, kaas, boter en eieren
    • 125 gram kip of ander vlees per dag, afgewisseld met een ei.
  4. geen alcoholische dranken of suikerhoudende dranken
    • Koffie
    • Thee
    • Water
  5. veel water drinken
    • Minimaal 2 liter water op een dag
  6. mogelijke tekorten aanvullen met voedingssupplementen (vitamines, mineralen en antioxidanten)
    • Supplementen van bijvoorbeeld de action of het Kruidvat
  7. en geen snoep of koek.
    • wel een eierkoek (vult)
    • wel komkommer of wortel

Deze fase stopt na 14 dagen

Dit betekend dat je geen brood of aardappelen mag eten. De voedingstoffen die je in dit dieet voornamelijk binnenkrijgt zijn eiwitten, want je mag kip, vlees, kaas, boter en eieren eten.

Deze fase gaat gepaard met veel gewichtsverlies, door verlies van het water waar de glycogeenvoorraad is opgelost.

Belangrijk is dat je omgeving je steun geeft of dat je dit samendoet.

Nadat je fase 2 hebt afgerond, ben je fase 3 terecht gekomen. In fase 3 ga je de balans bepalen tussen met wat je eet en wat je verbruikt. Het doel is te komen tot een positie dat je niet meer aankomt maar ook niet meer afvalt. In fase 3 ga je kijken wat voor jou het beste is.

Het dieet is hetzelfde als in fase 1, maar je moet meer koolhydraten gebruiken. De toename aan koolhydraten doe je aan de hand van je gewicht. Als je op gewicht blijft, moet de toename aan koolhydraten in je voedingspatroon stoppen. Al je merkt dat je lichaam tekorten heeft aan vitaminen en/of mineralen, moet je deze aanvullen met voedingssupplementen.

De fase gaat geruisloos over in fase 4. In fase 4 ga je, je gewicht vasthouden.

Please rate this

1 COMMENT

Comments are closed.