Hoe kook je Bloemkool: Variëteiten en Voedingstoepassingen

Hoe kook je Bloemkool: Variëteiten en Voedingstoepassingen
Hoe kook je Bloemkool: Variëteiten en Voedingstoepassingen

Bloemkool behoort tot het geslacht kool in de kruisbloemenfamilie (Brassicaceae). De botanische naam voor bloemkool is Brassica oleracea convar. botrytis var. botrytis. In tegenstelling tot broccoli bestaat bloemkool uit ongedifferentieerde bloemknoppen. Bloemkolen kunnen wit, paars, oranje of groen van kleur zijn, afhankelijk van de variëteit. De eerste bekende vermelding van bloemkool komt voor in het boek Kitab al-Filaha (‘Boek over de landbouw’) van de Arabische landbouwkundige Ibn al-‘Awwam, die in de 12e eeuw in Sevilla werkzaam was.

Ook de bekende farmacoloog, plantkundige en arts Ibn al-Baitar (1197-1248), geboren in Málaga en werkzaam in Syrië, beschreef bloemkool. Een afbeelding van bloemkool werd opgenomen in het kruidenboek van de Duitse botanicus Joachim Camerarius de Jonge (1534-1598). Sinds de zestiende eeuw wordt bloemkool in heel Europa verbouwd.

Bloemkool wordt meestal gekookt gegeten, maar kan ook rauw worden geconsumeerd als onderdeel van een salade of als rauwkost. Het kookproces duurt doorgaans 10 tot 20 minuten, afhankelijk van de gewenste zachtheid en grootte van de bloemkool. Door zijn textuur wordt bloemkool vaak gebruikt als vervanging van rijst of aardappelen in koolhydraatarme diëten, waarbij het vergelijkbaar mondgevoel biedt zonder het zetmeel.

Bloemkool is niet alleen veelzijdig in de keuken, maar biedt ook verschillende voedingsvoordelen. Het is een goede bron van voedingsvezels, vitamine C en vitamine K. Daarnaast bevat het ook diverse fytonutriënten en antioxidanten die bijdragen aan een gezonde voeding.

Ontdek de diverse variëteiten van bloemkool en geniet van de veelzijdigheid ervan in verschillende gerechten. Voeg het toe aan uw dieet als een voedzaam en smakelijk ingrediënt dat kan dienen als vervanging voor rijst of aardappelen, terwijl u tegelijkertijd profiteert van de talrijke gezondheidsvoordelen die bloemkool te bieden heeft.

Hoe te bloemkool te koken

Stap 1: Breek de buitenbladeren van de bloemkool eraf
Stap 2: Pak een schilmesje
Stap 3: Snijd de stronk uit de bloemkool
Stap 4: Snijd de bloemkool in roosjes
Stap 5: Was de bloemkoolroosjes in water

Kooktijd
Rauw eten mogelijk
Frituren 5 minuten
Grillen 3 minuten
Koken 12 minuten
Stomen 15 minuten
Stoven 8 minuten
Wokken 10 minuten
Houdbaarheid & portie
Houdbaarheid 7 dagen
Portie kleine eter 250 gram
Portie grote eter 300 gram
Voedingswaarden
Energie (kJ) 95
Energie (kcal) 23
Eiwit totaal (g) 1.8
Koolhydraten totaal (g) 1.9
Vet totaal (g) 0.4
Voedingsvezel totaal (g) 2.3
Water (g) 93.4

De voedingswaarden zijn per 100 gram weergegeven.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in