Wat is buikvet en wat is het gevaar voor je gezondheid ?

Wat is buikvet en wat is het gevaar voor je gezondheid ?
Wat is buikvet en wat is het gevaar voor je gezondheid hiervan ?

Buikvet is onderhuids vet, dat zich onder de huid bevindt. ‎‎Als je problemen hebt met buikvet, kan het ook visceraal ‎‎vet zijn. Dit wordt ook wel orgaanvet genoemd dat tussen je inwendige ‎‎organen zit. Dit wordt ook wel de ‘potbuik’ of de ‘bierbuik‎‎’ genoemd.

Diabetes type 2

Het wordt geassocieerd met diabetes type 2, hart- en vaatziekten ‎‎en colorectale kanker. ‎‎In recente studies zijn wetenschappers zich gaan realiseren dat het niet echt ‎‎is hoeveel een persoon weegt – het is hun hoeveelheid lichaamsvet die echt ‎‎op obesitas duidt. ‎

Gezondheidsrisico’s‎ buikvet

Gedurende de jaren 1980 en 90 werden ‎‎beeldvormingstechnieken ontwikkeld die hielpen het begrip te verbeteren van hoeveel ‎‎gezondheidsrisico’s precies kunnen worden geassocieerd met de accumulatie van lichaamsvet‎‎.

Deze omvatten tomografie en magnetische resonantie die ‎‎helpen bij het verdelen van massa’s weefsel in het abdominale gebied. ‎‎Voor vrouwen komt buikvet vaker voor na de menopauze. ‎‎Soms denken mensen dat dit gewoon hand in hand ‎‎gaat met ouder worden en beseffen ze niet het gevaar dat het kan veroorzaken.

Dikker worden door de Menopauze

Hoewel ‎‎vrouwen het gevoel hebben dat het een normaal iets is waardoor ze een maatje groter ‎‎worden in hun jeans, brengt het wel gezondheidsrisico’s met zich mee. ‎‎Net als vet in elk ander gebied, wordt het bepaald door je ‎‎calorieën die je opneemt in evenwicht te brengen met de energie die je verbrandt. Met andere woorden, als ‎‎je te veel eet en te weinig verbrandt, krijg je opslag van vet.

Afname spiermassa door het ouder worden

Naarmate je ‎‎ouder wordt, neemt je spiermassa af. Je vet neemt echter ‎‎toe. Wanneer je spiermassa afneemt, vermindert het ook de ‎‎snelheid waarmee je lichaam calorieën gebruikt. Dit kan het voor mensen nog moeilijker ‎‎maken om een gewicht te behouden dat gezond is naarmate ze ouder worden. ‎

‎Soms kun je een toename van buikvet hebben naarmate je ouder wordt ‎‎zonder zelfs maar aan te komen. Bij vrouwen kan dit te wijten zijn aan een ‎‎verlaagd niveau van oestrogeen. Onderzoek heeft aangetoond dat oestrogeen ‎‎van invloed lijkt te zijn op waar het vet wordt verdeeld in het lichaam van een vrouw. ‎De oorzaak hiervan is dat de spiermassa afneemt en je vetmassa groter wordt.

Body-mass index (BMI)

‎Ongeacht een gewicht dat als normaal wordt weergegeven op de BMI-meetkaarten‎‎, is bekend dat vrouwen met een grote taille het ‎‎risico op vroegtijdig overlijden dragen en vaak eerder verven van hart- en vaatziekten‎‎. ‎

‎De meeste vrouwen hebben er een hekel aan om zelfs maar een centimeter of zo te veel buikvet te hebben. ‎‎Hoe weet je echter of het buikvet dat je bij je draagt een gezondheidsrisico ‎‎is?

Meten is weten

Meet het gewoon. Gebruik een meetlint en plaats het rond ‎‎je blote buik.  Voor vrouwen, als uw meting meer dan 85 centimeter is, loopt u een groter risico ‎‎op gezondheidsproblemen. Voor mannen is de meting ‎‎van bezorgdheid ongeveer 102 centimeter . ‎‎

Mensen die geplaagd worden door buikvet sporten vaak en ‎‎nemen deel aan gezonde activiteiten, maar toch houden ze dat ongewenste ‎‎vet vast. Het lijkt erop dat het vet immuun is voor lichaamsbeweging. De oorzaak hiervan is dat je teveel calorieën gebruikt. Als je minder calorieën gebruikt, zal het lichaam, dit vet gaan gebruiken als energiebron.

Dus hoe kom je af ‎‎van buikvet

Wat is de magische combinatie die “poef” zegt tegen die ‎‎extra kilo? Het hangt af van je geslacht, leeftijd en de hoeveelheid ‎‎kilo’s die je wilt verliezen, maar er zijn veel tips om je ‎‎te helpen dat ongewenste buikvet te verminderen.‎

De belangrijkste tip is het aanpassen van je levenstijl. En kijk eens naar het filmpje van Dr. Travis Stork wat voor schade buikvet voor het menselijk lichaam oplevert.

5 REACTIES

  1. […] Dit is altijd confronterend. Je meet hoe je er voor staat. Als je start, kun je het beste de omvang van je buik meten. Dit is voor jou het startpunt. Je meet dit één keer per week en je noteert dit ook in logboek. Op deze manier kun je volgen, hoe het gaat met afvallen. Als je afvalt, dan merk je dit altijd rond je middel. De omvang van je middel is ook een indicatie van de hoeveelheid buikvet. […]

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in