Met wandelen kun je veel calorieën verbranden en dit helpt met afvallen.

Met wandelen kun je veel calorieën verbranden en dit helpt met afvallen.
Met wandelen kun je veel calorieën verbranden en dit helpt met afvallen.

Wandelen is een goede manier om af te vallen. Het antwoord hierop is dus een volmondig ja! Afvallen door wandelen heeft vele voordelen t.a.v. hardlopen als je overgewicht hebt. Aangezien de belasting van je gewrichten minder wordt door het wandelen. Als je te zwaar bent, dan kan je door het hardlopen of joggen ernstige blessures krijgen. Dit merkt je aan je knieën, enkels en heupen.

Hoeveel calorieën je verbrandt met wandelen?

Door te wandelen verbruikt je lichaam meer calorieën. je beïnvloed hiermee je energiebalans. Als je hierdoor meer calorieën verbruikt dan er binnen komen, val je af.  Om het afvallen te versnellen moet je, je voedingspatroon gaan veranderen.

Als je gewoon wandelt verbruikt je lichaam 5 calorieën per minuut. In een uur tijd kun je 300 calorieën verbruiken. Om één kilo af te vallen moet ongeveer 9000 calorieën verbranden. Als je 30 uur hiermee actief ben geweest (9000/5×60) geeft dit als resultaat dat je 1 kilo aan vet kwijt bent. Dit enkel door te bewegen!

Opbouw spieren door wandelen

Hier door worden je spieren en je botten sterker. Dit merk je doordat je bovenbenen en kuiten steviger worden. Dit kan worden bereikt door regelmatig te actief te zijn. Ontwikkelde spieren gebruiken in rust meer calorieën dan niet ontwikkelde spieren.

Muziek tijdens het wandelen

Als je moeite hebt om te wandelen, kun je gebruik van bijvoorbeeld van muziek. Door het luisteren naar muziek ontspan je. Hierdoor hou je het langer vol. Ik gebruik Spotify voor mijn muziek op mijn smartphone.

Ik gebruik draadloze (bluetooth) hoofdtelefoon om te luisteren. In het verleden gebruikte ik een hoofdtelefoon met snoer.

Echter ik bleef vaak hangen met het snoer. Waardoor vaak het snoertje stuk ging. Dus draadloos was een prima oplossing voor mij. Rond de 10 euro heb je deze bij het kruidvat of bij de action. Met Spotify kan je een playlist aanmaken. Deze playsist kun je gebruiken voor het sporten. Wandelen is sporten!

Alternatief voor hardlopen

Als ik bijvoorbeeld een blessure heb, dan ga ik wandelen  als alternatieve oefening. Wandelen kun je zelf ook zwaarder maken door een rugzak met gewicht mee te nemen. Als je extra gewicht meeneemt verbruik je ook meer calorieën. Je kan bijvoorbeeld voor een paar euro een rugzak kopen bij action en deze vullen met flesjes water.

Ook kun je de loopband gebruiken, als alternatief, als het bijvoorbeeld slecht weer is. Er  zijn verschillende programma’s en standen te gebruiken. Als ik op de loopband train, gebruik ik de stand van berg opwaarts, waardoor het trainen zwaarder wordt. Wandelen is één van onze tips om af te vallen.

56 REACTIES

  1. Inmiddels wandel ik kleine stukjes en merk dat mijn gezondheid beter wordt. Maar je moet ook beseffen dat als je wil afvallen ook andere dingen anders moeten.

  2. Ik wandel tegenwoordig tussen de middag, met een boterham en een banaan. En geen frikandellen meer tussen de middag. Dit scheelt na een maand al 4,3 kilo!!!

  3. Met het herfstweer opkomst kun je misschien beter gaan trainen op een loopband. Niet iedereen heeft een loopband, maar een sportschool zoals basicfit heeft deze genoeg.

  4. Wandelen een uitstekende oefening om calorieën en vet te verbranden! Als je 40 minuten per dag lekker actief wandelt, worden de vetreserves aangesproken. En het helpt om buikvet (visceraal vet) te verbranden.

  5. Als je meters wilt maken met afvallen moet je echt gaan wandelen. Begin gewoon en probeer het vol te houden. Het wordt vanzelf een verslaving!

  6. Als je regelmatig wandelt worden veel spieren in je lichaam aangesproken. Het is natuurlijk geen fitnesstraining, maar je lichaam moet toch flink aan het werk. Je kunt het verzwaren door een rugtas mee te nemen. Ik merk het wandelen aan mijn beenspieren, kuiten, buik en rug.

  7. Door het wandelen val ik nu 1 kg per week af. Ik pak niet meer de bus naar het treinstation, maar ik loop gewoon, ongeacht het weer. Dit kost mij 90 min per dag. Normaal gesproken ben ik totaal 10 min onderweg en wachttijd van gemiddeld 15 min per reisdeel. Dus aan tijd kost dit mij 40 min. Ik merk dat ik meer energie krijg en dit ik fit ben.

  8. Wandelen en hardlopen zijn nog steeds de meest populaire cardiotrainingen voor vrouwen. Ze vereisen geen speciale apparatuur en kunnen zowel binnen als buiten worden gedaan, afhankelijk van het weer. In de winter ga je gewoon naar je plaatselijke winkelcentrum, veel winkelcentra openen vroeg om wandelaars in het winkelcentrum in staat te stellen hun rondjes te trekken. Zorg ervoor dat je een goed paar wandelschoenen koopt, ze zullen een enorm verschil maken.

  9. Als je wandelen combineert met minder calorieen val kan je echt afvallen. Het is een kwestie van gewoon gaan beginnen. Je moet je wel gaan wegen en zien wat de effecten zijn.

  10. Het wandelen heeft mij fit genoeg gemaakt om de bypass operatie van mij hart mogelijk te maken. Door het wandelen ben ik afgevallen en kreeg ik meer conditie. Hierdoor kon ik veilig onder het mes! Het was niet gelijk 10 km lopen, maar stap voor stap. Ik ben begonnen met 500 meter en uiteindelijk liep ik 8 km zonder problemen.

  11. Hoe sneller je wandelt des te groter is het kcal verbruik. Als snel wandelt, dan kan je tot zo’n 300 kcal verbruiken. Twintig dagen 1x uur wandelen is 1 KG. ALs je langer wandelt kan je aan de 2 KG komen in de 20 dagen.

  12. In uur wandelen kun je ruim 250 calorieën verbruiken. Als je 4 dagen per week wandelt is het resultaat in een maand tijd 4000 calorieën, dit is een halve kilo. Als je meer wilt afvallen, dan kan je iets doen aan je voedingspatroon. Je moet wel goed blijven eten, anders dan heb je geen energie om te wandelen. Je kan bijvoorbeeld minder suiker gebruiken of minder alcohol tot je nemen.

  13. Het is niet verstandig om tijdens het warme weer te gaan wandelen als je te zwaar bent. De hitte en je gewicht en vetlaag zorgt er voor dat je meer zweet. Ik sta vroeg op en wandel een uur om 0530, dan is het nog koel. Dit doe ik om gezond af te kunnen vallen.

    • Verstandig, ik sta op vroeg op om te wandelen en zo wat calorieën te verbranden. Het is voor mij stapje voor stapje afvallen. Basicfit is bij ons ook 24 uur per dag open. Als het te warm is of het regent ga ik daar op de loopband lopen.

  14. Over een paar jaar heeft 60% obesiatas. Er moet wel wat gebeuren om mensen aan het bewegen te krijgen. Er moeten meer wandelpaden en fietspaden komen. Ik woon in Amsterdam, je hebt daar geen goede wandelroutes en deze zijn eenvoudig te maken. Minder beton en meer groen, denk ik.

  15. Ik ben begonnen met afvallen. I.v.m. de warmte vroeg opstaan, met een flesje water en koffie in de thermofles. Het was heerlijk! Na een maand was ik fitter en mijn buikje werd iets minder. Ik loop met muziek en zonder muziek is er geen drol aan!

  16. Ik vind het heerlijk om alleen te lopen in mijn eigen bubbel, met heerlijk mijn koptelefoon op, luisteren naar een leuke podcast.

  17. Wandelen is echt goed voor je. Als het echt winter wordt, moet jezelf wel goed kleden, anders is wandelen niet leuk.

  18. Sinds de zomer wandel ik om wat gewicht kwijt te raken. Ik wandel 2 tot 3 dagen ongeveer een uur per dag. Inmiddels ben ik 2 kilo kwijt, dit merk ik aan mijn broeken, maar ik ben er nog niet. Nog 8 kilo te gaan, volgend jaar ben ik op gewicht.

  19. Als je elke dag 5 km wandelt verbrand je ongeveer 300 calorieën per dag. Om een kilo lichaamsvet te verliezen moet je zo’n 7500 calorieën verbranden. Dus in een maand tijd 1 kg en in een jaar tijd 12 kg. Als je verder nog op je eten en drinken let, dan is het effect nog groter!

  20. Je kan ook een sportmaatje zoeken om te wandelen. Dit is gezellig en je kan elkaar aanmoedigen om een steeds sneller afstand te lopen of langer te lopen. Als je een gezamenlijk doel hebt kom je verder.

  21. Nu het wat koeler is, ben ik begonnen, met te wandelen. Ik vind het een hele onderneming, ik ben echt moe na 3 km wandelen. Mijn conditie is echt slecht.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in