Met wandelen kun je veel calorieën verbranden en dit helpt met afvallen. 5/5 (10)

21
2989
Walking on the winter beach
Woman wolking on the empty beach in winter time

Wandelen is een goede manier om af te vallen. Het antwoord hierop is dus een volmondig ja! Afvallen door wandelen heeft vele voordelen t.a.v. hardlopen als je overgewicht hebt. Aangezien de belasting van je gewrichten minder wordt door het wandelen. Als je te zwaar bent, dan kan je door het hardlopen of joggen ernstige blessures krijgen. Dit merkt je aan je knieën, enkels en heupen.

Hoeveel calorieën je verbrandt met wandelen?

Door te wandelen verbruikt je lichaam meer calorieën. je beïnvloed hiermee je energiebalans. Als je hierdoor meer calorieën verbruikt dan er binnen komen, val je af.  Om het afvallen te versnellen moet je, je voedingspatroon gaan veranderen.

Als je gewoon wandelt verbruikt je lichaam 5 calorieën per minuut. In een uur tijd kun je 300 calorieën verbruiken. Om één kilo af te vallen moet ongeveer 9000 calorieën verbranden. Als je 30 uur hiermee actief ben geweest (9000/5×60) geeft dit als resultaat dat je 1 kilo aan vet kwijt bent. Dit enkel door te bewegen!

Advertisement

Opbouw spieren door wandelen

Hier door worden je spieren en je botten sterker. Dit merk je doordat je bovenbenen en kuiten steviger worden. Dit kan worden bereikt door regelmatig te actief te zijn. Ontwikkelde spieren gebruiken in rust meer calorieën dan niet ontwikkelde spieren.

Muziek tijdens het lopen en wandelen

Als je moeite hebt om te wandelen, kun je gebruik van bijvoorbeeld van muziek. Door het luisteren naar muziek ontspan je. Hierdoor hou je het langer vol. Ik gebruik Spotify voor mijn muziek op mijn smartphone.

Ik gebruik draadloze (bluetooth) hoofdtelefoon om te luisteren. In het verleden gebruikte ik een hoofdtelefoon met snoer.

Echter ik bleef vaak hangen met het snoer. Waardoor vaak het snoertje stuk ging. Dus draadloos was een prima oplossing voor mij. Rond de 10 euro heb je deze bij het kruidvat of bij de action. Met Spotify kan je een playlist aanmaken. Deze playsist kun je gebruiken voor het sporten. Wandelen is sporten!

Alternatief voor hardlopen

Als ik bijvoorbeeld een blessure heb, dan wandel ik als alternatief. En wandelen kun je zelf ook zwaarder maken door een rugzak met gewicht mee te nemen. Als je extra gewicht meeneemt verbruik je ook meer calorieën.

Je kunt hiervoor ook de loopband gebruiken. Er  zijn verschillende programma’s en standen te gebruiken. Als ik op de loopband train, gebruik ik de stand van berg opwaarts, waardoor het trainen zwaarder wordt. Wandelen is één van onze tips om af te vallen.

 

Please rate this

21 COMMENTS

  1. Ik vind het heerlijk om alleen te lopen in mijn eigen bubbel, met heerlijk mijn koptelefoon op, luisteren naar een leuke podcast.

  2. Wandelen is echt goed voor je. Als het echt winter wordt, moet jezelf wel goed kleden, anders is wandelen niet leuk.

  3. Sinds de zomer wandel ik om wat gewicht kwijt te raken. Ik wandel 2 tot 3 dagen ongeveer een uur per dag. Inmiddels ben ik 2 kilo kwijt, dit merk ik aan mijn broeken, maar ik ben er nog niet. Nog 8 kilo te gaan, volgend jaar ben ik op gewicht.

  4. Als je elke dag 5 km wandelt verbrand je ongeveer 300 calorieën per dag. Om een kilo lichaamsvet te verliezen moet je zo’n 7500 calorieën verbranden. Dus in een maand tijd 1 kg en in een jaar tijd 12 kg. Als je verder nog op je eten en drinken let, dan is het effect nog groter!

  5. Je kan ook een sportmaatje zoeken om te wandelen. Dit is gezellig en je kan elkaar aanmoedigen om een steeds sneller afstand te lopen of langer te lopen. Als je een gezamenlijk doel hebt kom je verder.

  6. Ik heb met jullie gewandeld en dit was leuk. Ik loop nu zo’n 6 km per dag en met het afvallen gaat het goed.

  7. Nu het wat koeler is, ben ik begonnen, met te wandelen. Ik vind het een hele onderneming, ik ben echt moe na 3 km wandelen. Mijn conditie is echt slecht.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here