Eerste hulp bij afvallen, hoe je op een gezonde manier gewicht verliest

Afvallen is nodig als je overgewicht hebt. Met overgewicht loop je een grotere kans om, een ziekte of een gebrek te ontwikkelen. Op onze website vind je tips en tools om je leefstijl te veranderen om zodoende gewicht te verliezen.

Een mythe is dat je (gezond) kan afvallen, door het gebruik van poeders, pillen, druppeltjes en drankjes. Ook helpt het lezen van een paar e-books niet, waarin (zogenaamd) alle geheimen en recepten staan over afvallen. Detoxen is ook onzin!

Wij onderschrijven het navolgende standpunt om af te vallen, neem altijd gezonde voeding en gebruik geen afslankmiddelen. En ga vooral meer bewegen, dit kan wandelen zijn of een sport in een sportschool, zoals fitness of kickboksen.

Wat is overgewicht ?

Iemand heeft overgewicht als hij of zij meer weegt dan gezond voor is. Als je overgewicht hebt, dan heb je een teveel aan overtollig vet. Dit overtollig vet is zichtbaar rond je middel op je lichaam. Buikvet is onderhuids vet, dat zich onder de huid bevindt. Overgewicht wordt vast gesteld door de body-mass index (BMI) te bepalen. Echter de BMI waarde geldt voor 70% van de mensen. Als mensen aan sport doen, kloppen de waarde van de BMI niet.

Beter is de omvang van je middel te meten of het vetpercentage te laten bepalen van je lichaam. Dit kan een arts of diëtist of gewichtsconsulent.

Wat gebeurt er als je overgewicht hebt

Als je overgewicht hebt, gaat je lichaam hieraan schade ondervinden. Je hebt een grotere kans om ziektes als diabetes en hart- en vaatziekten te gaan ontwikkelen, maar je loopt ook de kans om diabetes (suikerziekte) te gaan ontwikkelen. Als je overgewicht hebt, loop je kans op een hogere bloeddruk, wat schadelijk is voor je gezondheid.

Je kunt het ontwikkelen van diabetes positief beïnvloeden door af te vallen. Door overgewicht kun je meerdere aandoedingen gaan ontwikkelen in het bewegingsstelsel, zoals artrose en onvruchtbaarheid.

Diabetes is een chronische aandoening waarbij het lichaam de bloedsuiker niet goed reguleert door een tekort aan of ongevoeligheid voor het hormoon insuline, resulterend in verhoogde bloedglucosewaarden.
Diabetes is een chronische aandoening waarbij het lichaam de bloedsuiker niet goed reguleert door een tekort aan of ongevoeligheid voor het hormoon insuline, resulterend in verhoogde bloedglucosewaarden.

Hoeveel mensen krijgen diabetes 2?

Het exacte aantal mensen dat jaarlijks diabetes type 2 krijgt, varieert wereldwijd en is afhankelijk van vele factoren, waaronder leeftijd, etniciteit, levensstijl en genetische factoren. Volgens de gegevens van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) waren er in 2019 ongeveer 463 miljoen volwassenen wereldwijd met diabetes, waarvan de meerderheid type 2 diabetes had.

Het aantal gevallen van diabetes (waarvan het merendeel type 2 is) stijgt gestaag. De International Diabetes Federation voorspelt dat dit aantal in 2045 zal stijgen tot 700 miljoen. Het is belangrijk op te merken dat diabetes type 2 steeds vaker voorkomt bij jongere mensen, wat gedeeltelijk wordt toegeschreven aan stijgende obesitaspercentages en veranderende levensstijlen.

Je bent te zwaar en je wilt gewicht verliezen

Als je wilt afvallen, moet je minder koolhydratenrijke producten gebruiken en meer gaan bewegen. Op onze website vind je tips, tools en informatie om je gewicht op gezonde manier te verminderen.

Overgewicht is schadelijk voor je gezondheid. Ik ben werkzaam als gewichtsconsulent en ik begeleid mensen, die willen afvallen. Voordat je gaat afvallen moet je doelen bepalen. Een gewichtsconsulent gaat uit van goede voeding en meer bewegen.

De methode die ik promoot aan mijn cliënten is afvallen door het minderen van producten met toegevoegde suikers in combinatie met meer bewegen of te wandelen. Een voorbeeld van producten met toegevoegde suikers zijn frisdranken zoals cola.

De methode die past in een gezond eet en leefpatroon. Onze bedoeling is mensen kritisch naar hun voedingspatroon te laten kijken en ze te helpen dit wijzigen een gezond eetpatroon.

Afvallen betekent gewichtsverlies door het verminderen van lichaamsvet. Dit wordt bereikt door een combinatie van gezonde voeding, regelmatige lichaamsbeweging en een caloriebeperking, afgestemd op individuele behoeften.
Afvallen betekent gewichtsverlies door het verminderen van lichaamsvet. Dit wordt bereikt door een combinatie van gezonde voeding, regelmatige lichaamsbeweging en een caloriebeperking, afgestemd op individuele behoeften.

Hoe kun je eigenlijk afvallen en hoe doe je dat?

Als je wilt afvallen, dan moet je de energiebalans in je lichaam beïnvloeden. Volwassen vrouwen met een normale bouw, hebben ongeveer 2000 kilocalorie per dag nodig en dito mannen ongeveer 2500 kilocalorie.

De calorie is veelgebruikte maat in de voedingsindustrie voor een hoeveelheid energie. De voedingswaardedeclaratie is een opsomming van de hoeveelheid energie, eiwitten, koolhydraten en vetten per 100 gram of 100 ml en soms per portie.

Als het energie verbruik in je lichaam in balans is, kom je niet aan. Als je het energie verbruik beïnvloed, door meer te gaan bewegen val je af.

Als je minder energie gebruikt dan je binnen krijgt, dan kom je aan en slaat je lichaam deze energie op in vetreserves. (Bijvoorbeeld je buik.)

Als je wilt afvallen, moet je weten hoe je bent aangekomen, want dat kun je levenstijl hierop aanpassen.

Voorbeeld

Dus als er in slaagt om door te bewegen 300 extra calorieën te verbruiken en je bespaard 200 calorieën op je inname door bijvoorbeeld minder suiker te gebruiken val je gezond af.

Als je 15 kilo te zwaar bent, zal het een aantal maanden duren voordat je deze kilo’s kwijt bent. Het gaat echt niet in één week of een maand. Je moet hierin realistisch zijn.

Je kan allerlei honger diëten ook wel crash diëten genoemd gebruiken, waarmee je heel snel gewicht verliest, echter dit houden weinig mensen vol. De meesten stoppen voortijdig en binnen no time, zit je weer terug op gewicht. Dit noemen ze het Jojo effect. Snel afvallen en weer snel aankomen.

Een crashdieet biedt slechts tijdelijk gewichtsverlies en is niet duurzaam. Vaak leidt het tot het jojo-effect, waarbij men snel weer aankomt na het dieet, soms zelfs meer dan eerst verloren was. Het is geen gezonde of effectieve langetermijn oplossing voor gewichtsbeheersing.
Een crashdieet biedt slechts tijdelijk gewichtsverlies en is niet duurzaam. Vaak leidt het tot het jojo-effect, waarbij men snel weer aankomt na het dieet, soms zelfs meer dan eerst verloren was. Het is geen gezonde of effectieve langetermijn oplossing voor gewichtsbeheersing.

Waarom nemen mensen toe in gewicht

Het lichaam zet voedsel en vloeistoffen om in energie. Als een mens beweegt, wordt energie omgezet in beweging. Mensen nemen toe in gewicht omdat de energiebalans in hun lichaam is verstoort. Er komt meer energie binnen dan dat er wordt verbruikt. Deze energie wordt opgeslagen door het lichaam in de vorm van vet.

Onze energiebalans is veranderd

Dat de energiebalans is omgeslagen wordt veroorzaakt doordat, mensen minder is gaan bewegen en meer zijn gaan eten. Deze veranderingen in lifestyle veroorzaken het overgewicht. Wil je overgewicht aanpakken, dan moet je heel simpel meer gaan bewegen en je voedingspatroon gaan aanpassen.

In het verleden ging men op de fiets naar het werk, maar tegenwoordig pakt men de scooter of de auto.

Wijziging voedingspatroon

Studies hebben aangetoond, dat het voedingspatroon en gebrek aan beweging hebben bijgedragen aan deze gewichtstoename. In deze studies bleek dat onze kinderen, steeds minder zijn gaan bewegen en ongezonder gaan eten. Dit is één van de oorzaken waardoor ze steeds zwaarder worden. Momenteel zijn te veel kinderen zwaarlijvig te noemen.

Als een kind buiten speelt, gebruikt hij meer energie, waardoor kinderen minder snel dik werden. Vroeger was er geen Playstation en speelde een kind meer buiten.

Ook was er toen een minder groot aanbod aan koek, snoep en frisdrank. Let wel, frisdranken bevatten veel suikers en is hierdoor een dik maker.

Minder bewegen verlaagt onze dagelijkse calorieverbranding. Als de voedselinname gelijk blijft maar de fysieke activiteit afneemt, ontstaat er een calorisch overschot. Dit kan leiden tot gewichtstoename omdat het lichaam de overtollige energie opslaat als vet. Beweging is cruciaal voor gewichtsbeheersing.
Minder bewegen verlaagt onze dagelijkse calorieverbranding. Als de voedselinname gelijk blijft maar de fysieke activiteit afneemt, ontstaat er een calorisch overschot. Dit kan leiden tot gewichtstoename omdat het lichaam de overtollige energie opslaat als vet. Beweging is cruciaal voor gewichtsbeheersing.

Gebrek aan lichaamsbeweging

Voor volwassenen, is het gebrek aan lichaamsbeweging en meer suikers die in voeding zijn verwerkt de belangrijkste reden voor gewichtstoename.

Obesitas en gewichtstoename zijn dus mede toegeschreven aan het voedsel dat we eten. Onderzoek toont aan dat onze voedselinname, een hoger percentage van suikers bevat, dan wat de wereldbevolking van zo’n vijftig jaar geleden tot zich nam.

Wat is spijsvertering?

Spijsvertering is het proces waarbij voedsel wordt afgebroken in kleinere moleculen die door het lichaam kunnen worden opgenomen en gebruikt. Het proces omvat zowel mechanische als chemische processen, waaronder kauwen, mengen, verteren, absorberen en uitscheiden.

Onze voeding en drinken bevat meer suikers

Aan ons voedsel worden door de voedingsfabrikanten steeds meer suikers toegevoegd. De hoeveelheid vet dat we eten is ook aanzienlijk toegenomen. Dit in combinatie met een gebrek aan lichaamsbeweging is dit één van de belangrijkste oorzaken van gewichtstoename.

De gewichtstoename en overgewicht zijn tegenwoordig de oorzaken van veel gezondheidsproblemen. Obesitas (overgewicht) is een van de belangrijkste oorzaken dat mensen veel eerder komen te overlijden. Er zijn studies zijn uitgevoerd om de oorzaak te vinden, waarom de wereldbevolking zo snel aan gewicht toeneemt.

Onderzoek heeft inmiddels aangetoond dat het gemiddelde gewicht, van de bevolking vandaag veel hoger is, dan in de in de jaren 1960. Na het roken is overgewicht, een van de belangrijkste oorzaken van tegenwoordige ziekten.

De moderne voedingsgewoonten zijn verschoven naar een hogere consumptie van suikers en bewerkte voedingsmiddelen. Deze verandering in ons eetpatroon leidt tot een verhoogde inname van ongezonde stoffen, wat gezondheidsrisico's met zich meebrengt en bijdraagt aan gewichtstoename en gerelateerde aandoeningen.
De moderne voedingsgewoonten zijn verschoven naar een hogere consumptie van suikers en bewerkte voedingsmiddelen. Deze verandering in ons eetpatroon leidt tot een verhoogde inname van ongezonde stoffen, wat gezondheidsrisico’s met zich meebrengt en bijdraagt aan gewichtstoename en gerelateerde aandoeningen.

Koolhydraatarm dieet

Met een koolhydraatarm dieet beperk je de inname van koolhydraten, wat gewichtsverlies tot gevolg heeft. Naar dit dieet is baanbrekend onderzoek gedaan door Dr. Robert Coleman Atkins. Veel diëten zijn gebaseerd op zijn onderzoek.

In de eerste twee weken kun je hiermee 2 tot 4 kilo afvallen. Echter dit gewichtsverlies, is voornamelijk vocht en de suikervoorraad van het lichaam. Hierna gaat het afvallen langzamer, met een tempo van 1 tot 3 kilo per maand. Dit kan langzaam lijken, maar in 10 maanden kun je tot wel 30 kilo kwijt raken. Met een koolhydraatarm dieet beperkt je de inname van energie.

Het DASH-dieet (Dietary Approaches to Stop Hypertension)

De Schijf van Vijf komt overeen met het DASH Dieet en is ontworpen voor mensen met een hogebloeddruk.  De Nederlandse Hartstichting geeft aan dat het DASH-Dieet werkt en de bloeddruk verlaagd. Een ander voordeel is dat het een uitgebalanceerde benadering is van voeding. Je valt ook op een gezonde manier af van het DASH-dieet. Het DASH-dieet is vergelijkbaar met het mediterrane dieet.

Oplossing oorzaken gewichtstoename

De oplossing voor dit probleem ligt in het aanpassen van om onze eetgewoonten, maar dat niet alleen. Een lichaam heeft ook beweging nodig. De beste manier om de gewichtstoename onder controle te krijgen is het eten van voedsel waarin minder suikers en vetten zijn verwerkt. Op deze manier beheers je de hoeveelheid calorieën die je naar binnenkrijgt. Dit helpt ons met krijgen, van een gezonder leven.

Een koolhydraatarm dieet is gericht om de hoeveelheid calorieën die je uit koolhydraten binnen krijgt te verminderen. Koolhydraatarme diëten verschillen vaak in de specifieke hoeveelheid koolhydraten die zij voorschrijven en sluiten bepaalde soorten koolhydraat rijke voedingsmiddelen uit. De grootste gemene deler, is dat in alle diëten de hoeveelheid suiker moet worden geëlimineerd. In alle gevallen wordt het gebruik van bewerkte (verrijkt met suiker) granen afgeraden (brood, gebak en ontbijtgranen).

Wat doet een gewichtsconsulent?

Een gewichtsconsulent is een professional die mensen begeleidt bij het bereiken van een gezond gewicht en het behouden van een gezonde levensstijl. Gewichtsconsulenten werken meestal op individuele basis met hun klanten en bieden persoonlijke begeleiding op het gebied van voeding, lichaamsbeweging en gedragsverandering.

Ze geven advies over gezonde voeding, helpen bij het opstellen van een persoonlijk dieetplan en bieden ondersteuning bij het volgen van dit plan. Gewichtsconsulenten moedigen hun klanten aan om regelmatig te sporten en te bewegen, en geven tips over hoe ze deze activiteiten in hun dagelijks leven kunnen integreren.

Ze bieden ook emotionele ondersteuning en moedigen hun klanten aan om positief te blijven, zelfs als het afvallen langzaam gaat. Het doel van een gewichtsconsulent is om mensen te helpen een gezonde levensstijl te ontwikkelen die hen in staat stelt hun gewichtsdoelen te bereiken en te behouden op de lange termijn.

Een gezondere levensstijl, bestaande uit gebalanceerde voeding en regelmatige beweging, bevordert algehele welzijn. Het helpt niet alleen bij gewichtsverlies, maar versterkt ook het immuunsysteem, verhoogt energieniveaus en vermindert het risico op chronische ziekten. Het is de sleutel tot een langdurige, optimale gezondheid.
Een gezondere levensstijl, bestaande uit gebalanceerde voeding en regelmatige beweging, bevordert algehele welzijn. Het helpt niet alleen bij gewichtsverlies, maar versterkt ook het immuunsysteem, verhoogt energieniveaus en vermindert het risico op chronische ziekten. Het is de sleutel tot een langdurige, optimale gezondheid.

De Verandering van Lifestyle

Ik zoek samen met mijn cliënten naar een middenweg om af te vallen. Soms zijn er maar kleine aanpassingen nodig in de levensstijl om te af te vallen. Ik schrijf voor mijn cliënten een trainingsschema en ik geef ze les in het gebruik van de trainingsmiddelen.

M.b.t. de voeding, probeer ik eerst de suikerhoudende producten uit hun voeding te halen. Bijvoorbeeld in gewone cola, zitten veel suikers, maar in cola zero bevat geen suikers.

Ik probeer de energiebalans van mijn cliënten hiermee te beïnvloeden. De situatie die ik wil creëren, dat er meer energie wordt gebruikt, dan er binnen komt. Als deze situatie is ontstaan, verliezen mensen gewicht. Het tempo uitgedrukt in gewichtsverlies is dit ongeveer 1 tot 3 kilo per maand. Als je het te snel wilt doen, pleeg je roofbouw op je lichaam en verval je snel weer terug in je oude stijl.

Ik probeer ze ook spiermassa te laten ontwikkelen en conditie te verbeteren., Hierdoor worden ze fysiek sterker worden en verbruiken ze meer calorieën.

Ik begeleid ze in hun proces, maar ze moeten het uiteindelijk zelf doen. Als je besluit op de bank te blijven zitten, zal er niets gebeuren. Dus je moet aan de slag!

Koolhydraatbewust leven

In ons voedingspatroon zijn wij onbewust meer suikers gaan gebruiken. Een voorbeeld is frisdrank en gezoete producten. In veel levensmiddelen zit suiker verwerkt. Als je koolhydraatbewust gaat leven, probeer je zo min mogelijk gezoete producten te consumeren.

Hoe doe je dat bijvoorbeeld, door bijvoorbeeld geen suikerhoudende dranken te drinken zoals frisdrank. Je neemt hiervoor in de plaats een suikervrije variant.

Het zijn kleine aanpassingen, waardoor je niet meer toeneemt in gewicht, maar gaat afvallen.

Voordelen van verliezen van gewicht

Als je er in slaagt om gewicht te verliezen, dan voel jezelf beter en wordt je zelfvertrouwen vergroot. Ander voordelen zijn, dat minder risico’s loopt om welvaartziekten te ontwikkelen en je hebt meer energie.

Onafhankelijke en objectieve reviews over supplementenZodra ergens vraag naar is, worden producten gecreëerd. De mens met overgewicht is een doelgroep geworden. Er zijn bedrijven die proberen allerlei oplossingen proberen te verkopen zoals wonder pillen en druppels. Dit soort producten worden aangeboden en verkocht via websites die enkel voor dit doel zijn gebouwd. Vaak wordt er geen echte informatie aangeboden, wat je leest zijn voornamelijk advertorials.

Deze advertorials bevatten testimonials van gefingeerde klanten, die de werking van het product onderschrijven. Het doel is om mensen te verleiden tot de aankoop.

De enige doelstelling van zo’n soort website is om producten te verkopen, zoals pillen, poeders en nutteloze e-books, om winst te maken. Deze producten hebben een hoge winstmarge, kostprijs hiervan is bijvoorbeeld €2,50 en de verkoopprijs is 69,95.

Er zijn ook bedrijven, die een emaildatabase hebben gekocht en veel SPAM versturen om een producten te verkopen.

Wij schrijven eerlijke en objectieve reviews over afslankproducten. Dit doen wij d.m.v. een online literatuuronderzoek. Wij zijn niet goedgelovig en geloven niet in de natuurgeneeskunde, met vaak hele mooi beloftes en weinig inhoud!

Wondermiddelen en dito producten bestaan niet. Meestal zijn dit soort producten te mooi om waar te zijn. Dit soort producten kunnen zijn: e-books , voedingssupplementen en/of abonnement diensten.

Wij komen ook pseudo wetenschappelijke artikelen tegen, die met een soort van advertorials proberen mensen over te halen een product te kopen. Een voorbeeld van dit soort artikel zijn die gaan over de spijsvertering en het terugroeien van kraakbeen.

We zien dat er veel voedingssupplementen zijn, met een valse gezondheidsclaim.

Wij zijn van mening, dat je kunt afvallen, zonder de aankoop van dit soort dure producten.

Ook zijn er veel diëten, die niet werken of gezondheidsrisico’s of het JoJo effect hebben.

Het vertrouwen op pillen, poeders en druppels als supplementen voor gewichtsverlies of gezondheid is misleidend. Echte en blijvende gezondheidsvoordelen komen voort uit een evenwichtige voeding en regelmatige lichaamsbeweging. Supplementen zijn geen wondermiddelen en kunnen de basisprincipes van een gezonde levensstijl niet vervangen.
Het vertrouwen op pillen, poeders en druppels als supplementen voor gewichtsverlies of gezondheid is misleidend. Echte en blijvende gezondheidsvoordelen komen voort uit een evenwichtige voeding en regelmatige lichaamsbeweging. Supplementen zijn geen wondermiddelen en kunnen de basisprincipes van een gezonde levensstijl niet vervangen.

Gevaar van Supplementen

Het gebruik van vitaminesupplementen kan gevaarlijk zijn, omdat je gemakkelijk de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid overschrijdt, wat tot gezondheidsproblemen kan leiden.

Sommige voedingssupplementen hebben aangetoond dat ze effectief kunnen zijn bij het verbeteren van de algehele gezondheid en het voorkomen van bepaalde ziekten. Een voorbeeld van een dergelijk supplement is vitamine D. Vitamine D is een in vet oplosbare vitamine die betrokken is bij veel processen in het lichaam, waaronder de opname van calcium en fosfor, de groei en het onderhoud van botten en tanden, en het immuunsysteem. Vitamine D wordt meestal gesynthetiseerd in de huid door blootstelling aan zonlicht, maar kan ook worden verkregen uit bepaalde voedingsmiddelen of supplementen.

Het nemen van een vitamine D-supplement kan nuttig zijn voor mensen die niet genoeg zonlicht krijgen of die niet voldoende vitamine D binnenkrijgen via hun dieet. Bovendien is aangetoond dat vitamine D-supplementen kunnen helpen bij het verminderen van het risico op osteoporose, hartziekten en sommige vormen van kanker. Het is echter belangrijk om op te merken dat het nemen van hoge doses vitamine D kan leiden tot toxische effecten, en daarom moet het gebruik van vitamine D-supplementen worden begeleid door een gekwalificeerde zorgverlener.

Lijst met gezonde Recepten

Wij plaatsen regelmatig recepten van gezonde voeding op onze website. Deze lijst  kun je hier raadplegen.

Wij zijn toonaangevend binnen Nederland en België in dieet en gezondheidsproducten

Wij zijn de afgelopen 4 jaar uitgegroeid tot één van de toonaangevende review websites  van Nederland en België. Onze artikelen worden gelezen en gekopieerd door een aantal concurrenten.

De concurrenten zijn fake review websites, zij schrijven artikelen om commissie te verdienen of hun eigen product te promoten. Wij zijn onafhankelijk in de vorming van onze mening.

Bronnen en onafhankelijkheid

Wij raadplegen diverse bronnen voor onze kennis. Deze bronnen zijn openbaar. Wij zijn onafhankelijk en doen op een nuchtere manier onderzoek naar onze onderwerpen. Wij doen vaak een literatuur onderzoek naar de wetenschappelijke beweringen die worden gedaan in het kader van supplementen.

Vragen

Als je vragen mocht hebben over afvallen en/of bewegen dan kunnen jullie deze ons mailen. Wij geven zo snel mogelijk antwoord. Pagina voor vragen

Email voor vragen info@koolhydratendieet-info.nl