Waarom niet wandelen of bewegen schadelijk is voor je gezondheid No ratings yet.

Waarom niet wandelen of bewegen schadelijk is voor je gezondheid
Waarom niet wandelen of bewegen schadelijk is voor je gezondheid

Net zoals wandelen of bewegen, fysieke en positieve mentale gevolgen heeft, heeft inactief zijn (niet bewegen) negatieve gevolgen voor je lichaam. Wat gebeurt er als je niet wandelt of beweegt. Laten we nu eens kijken naar de keerzijde.

Het menselijk lichaam is gemaakt om te bewegen en actief te blijven. Als dit niet gebeurt, zijn er gevolgen. Recente studies hebben aangetoond dat lange uren zitten onze fysieke en mentale gezondheid negatief beïnvloed.

Hedendaagse kantooromgevingen en toegankelijkheid van computers en tv’s thuis verergeren dit probleem nog verder. Zelfs sporten is misschien niet  zo effectief in het tegengaan van de schade veroorzaakt door niet bewegen.

Inhoudsopgave

Advertisement

Wat er gebeurt als je te lang zit

Op het moment dat een persoon gaat zitten, gaat zijn lichaam in een passieve modus. De spieractiviteit neemt af en het metabolisme vertraagt ook. Bovendien neemt de snelheid  waarmee het lichaam calorieën verbrandt af. Dit betekend dat je zwaarder gaat worden.

Wat er vervolgens gebeurt, geeft een eng beeld, maar het zou genoeg  zijn om mensen te motiveren om vaker in beweging  te komen.

Na een dag continu zitten neemt de glucoseabsorptie in spieren  af. Een paar weken later beginnen cholesterol en vetverbindingen  zich op te hopen in het lichaam. Spieren verzwakken en het vermogen van het lichaam om zuurstof te consumeren neemt effectief af.

Na ongeveer een decennium kan een dergelijke levensstijl zelfs de  levensverwachting  met maar liefst  zeven jaar verminderen .

De Fysieke conditie van een inactief persoon

Het lichaam van een inactief persoon verslechtert langzaam als gevolg van  inactiviteit. De bovengenoemde factoren maken hun lichaam vatbaarder voor  verschillende ziekten en complicaties.

Aangetaste organen

Hart en alvleesklier zijn de meest beschadigde organen van een niet-rollator. Accumulatie van   vetmoleculen en high cholesterol, als gevolg van zitten, kan  de bloedvaten  verstoppen en het risico op hartzeer en andere hart- en vaatziekten verhogen.

Minder opname van glucose zorgt ervoor dat de alvleesklier meer insuline produceert, wat kan leiden tot diabetes.

Zwakke spieren

Hoe meer spieren worden gebruikt, hoe sterker ze worden. Omdat buikspieren niet worden gebruikt tijdens het zitten, worden ze zwak. Hierdoor kun je last krijgen van je rug en is lichaam niet meer stabiel.

Bovendien worden   heupspieren  strak en minder flexibel door inactiviteit. De bewegingen worden beperkt en ze hebben meer kans op blauwe plekken. De bilspieren lijden ook onder  het zwak worden, wat een soepel lopen belemmert en de stabiliteit van de benen vermindert. Kortom, het is overal pure chaos.

Langzame spijsvertering

Inactief zijn vertraagt ook de spijsvertering van het lichaam. Het middengedeelte van het lichaam wordt tijdens het  zitten samengedrukt en remt de beweging van voedsel door de darm. Het leidt tot een opgeblazen gevoel en onregelmatige stoelgang

Obesitas

Het lichaam verbrandt dertig procent minder calorieën in een sedentaire positie. Zwaarlijvige mensen blijken meestal een of twee uur langer te zitten dan slankere personen. Bovendien tonen statistieken  aan dat sedentaire tijd en obesitas recht evenredig zijn met  elkaar.

Het aantal  mensen met overgewicht nam twee keer toe wanneer de sedentaire tijd met acht procent toenam.

Zwakkere botten

Als mensen niet lopen of bewegen, neemt hun botmassa  en -dichtheid  af. De kans op  osteoporose neemt ook toe. Het is gebleken dat vrouwen die  meer dan 6 uur per dag zitten, botmassa gaan veliezen.

Inactiviteit maakt de gewrichten ook stijf. Het veroorzaakt soms zwelling en roodheid. De ruggengraat wordt ook stijf omdat de meeste voedingsstoffen niet worden opgenomen als gevolg  van constante compressie.

Slordige houding

De meeste  mensen bogen voorover als ze gaan zitten.  Als een dergelijke houding constant wordt gehandhaafd tijdens het werk, kan dit nadelige gevolgen hebben voor de rug en nek van de persoon. De halswervels raken gestrest, wat leidt tot pijn in de nek, rug en schouders.

Please rate this

3 COMMENTS

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here