Sport en beweging 4/5 (3)

Sport en beweging is gezond. En het helpt om af te vallen en gezond te worden. De overheid probeert mensen aan het bewegen te krijgen omdat dit positieve gevolgen heeft voor de gezondheid. Een uur per dag bewegen is gezond, het is inmiddels bewezen dat bewegen het hart en bloedvaten in conditie houdt. Ook verlaagt voldoende bewegen de bloeddruk.

Als je voldoende beweegt, verlaag je de kans op hart en vaatziekten. Wat is bewegen, bewegen zijn lichamelijke activiteiten als fietsen, hardlopen, maar ook wandelen. Met wandelen verbrand je ook energie, je komt in de buitenlucht.

Als je beweegt, kun je hoofd leegmaken en vergeet je, je zorgen. De Rijksoverheid stimuleert mensen om meer te gaan bewegen en te sporten. Er is een Nationaal Programma Preventie, dat moet gaan zorgen dat mensen gezonder gaan leven. Sporten in combinatie van een laag koolhydraten dieet kan er voorzorgen dat mensen hun overgewicht verliezen en gezonder gaan leven. Dit verhoogt de kwaliteit van het leven en verhoogd je levensverwachting.

Het is bewezen als je sport, dat je gezonder bent en hierdoor minder vaak ziek. Echter je moet ook veilig sporten, want anders loop je kans op sportblessures.

Het Nationaal Programma Preventie heeft als doel vermindering van de groei van het aantal mensen met een aandoening of chronische ziekte. Het programma is er op gericht om mensen minder te laten roken, depressies te voorkomen, minder diabetes, minder overgewicht en vooral meer bewegen.

Door meer te bewegen en het volgen van bijvoorbeeld het laag koolhydratendieet, krijgen mensen minder overgewicht. Overgewicht en te weinig bewegen hangt samen met diabetes.

Dat roken schadelijk is inmiddels bewezen, door roken overlijden mensen aan hart en vaatzieken en aan kanker. Door te stoppen met roken kan je actief je levensverwachting verhogen. Het is niet alleen stoppen met roken, maar het actiever bewegen en gezonder eten en drinken.

Het is een keuze die iedereen voor zichzelf moet maken.

Fitness en Bodybuilding

Fitness en bodybuilding hebben één ding gemeen ze zijn gericht om je lichaam te ontwikkelen. Waarbij met fitness is gericht op het functioneren en conditie van het lichaam en bodybuilding om het lichaam door krachttraining de spieren te ontwikkelen om het lichaam uiterlijk te verbeteren of te verfraaien.

De term bodybuilding is ontstaan aan het eind van de negentiende eeuw. De vroegere bodybuilder/krachtsporter was bekend voor het fenomeen “strongmen” Eén van deze “strongmens” was Eugen Sandow die opviel door een betere fysiek. Eugen Sandow had een goed geproportioneerd lichaam en met een lager vetpercentage dan andere strongmen (sterke mannen).

Sandow verwierf hier zoveel faam en geld mee dat hij in zijn levensonderhoud kon voorzien door enkel en alleen zijn lichaam te laten zien, dus zonder krachtstunts en dergelijke. Sandow zorgde voor een enorme opleving in de verkoop van gewichten en was medeorganisator van de eerste bodybuildingwedstrijden waar het uiterlijk van de fysiek van doorslaggevend belang was.

Sandow wordt dan ook gezien als de eerste moderne bodybuilder en de winnaar van de eerste, belangrijkste wedstrijd heden ten dage, hij wordt ook wel The father of modern bodybuilding genoemd. De winnaar van de Mr Olympia-wedstrijden ontvangt dan ook een beeldje van deze pionier als trofee.

Op deze website bevinden zich trainingsschema’s, trainingsmiddelen, voedingsschema’s en tips voor het beoefenen van zowel fitness als bodybuilding.

Bodybuilding en fitness kan je zowel thuis als op een sportschool beoefenen. Een sportschool is een centrum waar iedereen kan sporten op fitnessapparaten. Vaak kan er ook worden gedaan aan bodybuilding. Ook zijn er sportscholen waar kan worden gerevalideerd met behulp van medische trainingstherapie. Meestal kan dit met hulp van een fysiotherapeut.

De meeste sportscholen stellen voor de mensen die er trainen een persoonsgebonden trainingsprogramma op. Hiermee kunnen zij dan aan de slag op de verschillende apparaten in de trainingszaal van de sportschool.

Fitness training kan voor vele doeleinden gebruikt worden. De meest voorkomende doelen zijn:

  1. Training ter ondersteuning van de gezondheid en algemene fitheid
  2. Training gericht op vetverbranding en afvallen
  3. Training gericht op spiergroei (hypertrofie, bodybuilding) of toename van spierkracht.
  4. Training gericht op prestatie verbetering voor vechtsporten
  5. Training gericht op beter kunnen bewegen.

Daarnaast kunnen fitnesstrainingen effectief ingezet worden voor medische doeleinden. Regelmatige fitnesstraining is effectief gebleken om klachten van de volgende aandoeningen te voorkomen, verminderen of tegen te gaan:

  1. Diabete Mellitus
  2. Hypertensie
  3. Hartfalen
  4. COPD
  5. Osteoporose

Referenties:

 

Please rate this