Sport en beweging

Sport en beweging is gezond. En het helpt om af te vallen en gezond te worden. De overheid probeert mensen aan het bewegen te krijgen omdat dit positieve gevolgen heeft voor de gezondheid. Een uur per dag bewegen is gezond, het is inmiddels bewezen dat bewegen het hart en bloedvaten in conditie houdt. Ook verlaagt voldoende bewegen de bloeddruk.

Als je voldoende beweegt, verlaag je de kans op hart en vaatziekten. Wat is bewegen, bewegen zijn lichamelijke activiteiten als fietsen, hardlopen, maar ook wandelen. Met wandelen verbrand je ook energie, je komt in de buitenlucht.

Als je beweegt, kun je hoofd leegmaken en vergeet je, je zorgen. De Rijksoverheid stimuleert mensen om meer te gaan bewegen en te sporten. Er is een Nationaal Programma Preventie, dat moet gaan zorgen dat mensen gezonder gaan leven. Sporten in combinatie van een laag koolhydraten dieet kan er voorzorgen dat mensen hun overgewicht verliezen en gezonder gaan leven. Dit verhoogt de kwaliteit van het leven en verhoogd je levensverwachting.

Het is bewezen als je sport, dat je gezonder bent en hierdoor minder vaak ziek. Echter je moet ook veilig sporten, want anders loop je kans op sportblessures.

Het Nationaal Programma Preventie heeft als doel vermindering van de groei van het aantal mensen met een aandoening of chronische ziekte. Het programma is er op gericht om mensen minder te laten roken, depressies te voorkomen, minder diabetes, minder overgewicht en vooral meer bewegen.

Door meer te bewegen en het volgen van bijvoorbeeld het laag koolhydratendieet, krijgen mensen minder overgewicht. Overgewicht en te weinig bewegen hangt samen met diabetes.

Dat roken schadelijk is inmiddels bewezen, door roken overlijden mensen aan hart en vaatzieken en aan kanker. Door te stoppen met roken kan je actief je levensverwachting verhogen. Het is niet alleen stoppen met roken, maar het actiever bewegen en gezonder eten en drinken.

Het is een keuze die iedereen voor zichzelf moet maken.

Referenties: