Meer Sporten en bewegen 5/5 (1)

0
372
Het beginnen met sporten en het volhouden van je trainingen zijn niet makkelijk maar je weet ook dat dat het geheim tot een slank en gezond lichaam is.
Het beginnen met sporten en het volhouden van je trainingen zijn niet makkelijk maar je weet ook dat dat het geheim tot een slank en gezond lichaam is.

In 2016 heeft de helft van de volwassen Nederlands overgewicht. Overgewicht komt meer bij mannen voor dan bij vrouwen. Ruim 14% van de Nederlanders heeft de classificatie van obesitas.

De Nederlands samenleving is in de loop van de jaren veranderd. Van werken op het land en in de fabrieken door fysieke arbeid, naar mechanisatie, van mechanisatie naar automatisering en van automatisering naar robotisering. Mensen gingen vroeger lopend of op de fiets naar het werk en nu wordt de auto steeds meer gebruikt. Deze ontwikkelingen hebben invloed gehad op ons bewegingspatroon. Wij zijn minder gaan bewegen en wij zijn ook ongezonder gaan eten. Want voedsel is goedkoop en in overvloed in Nederland.

In 2016 sporten deden 52% van de Nederlanders van 12 jaar aan ouder, wekelijks aan sport en hoe ouder wij worden des te minder wij bewegen. Met alle gevolgen van dien.

Inhoudsopgave

Meer Sporten en bewegen

Als je dit proces wil veranderen moet je gaan sporten en bewegen. Het beginnen met sporten en het volhouden van je trainingen zijn niet makkelijk maar je weet ook dat dat het geheim tot een slank en gezond lichaam is.

De site bevat gratis tips en adviezen over hoe je daadwerkelijk kan afvallen door te bewegen en te sporten. Elke sport zorgt voor een andere verbranding maar het is vooral leuk om te sporten en hierdoor af te vallen.

Om af te vallen zonder je energie of prestaties te beïnvloeden tijdens het sporten en lopen moet je de juiste voeding tot je nemen op de goede momenten. Als je veel gaat lopen lijkt dat misschien genoeg om te voorkomen dat je overgewicht krijgt of om af te vallen. Al die calorieën die je verbrandt als je door weer en wind buiten rent moeten wel effect hebben.

Voedsel Topsporters

Zeker als je in bladen en op internet leest over het voedsel dat de toppers innemen als zij aan het trainen zijn. Veel koolhydraten en energy repen, gelletjes en sportdranken. Veel mensen die gaan lopen en daar plezier in hebben denken dat zij ook dat dieet ( deels ) moeten overnemen.

Maar wij zijn geen topsporters. De meeste hardlopers proberen om hun gewicht op peil te houden of te krijgen en een gezond leven te leiden.

Maar eten is zo belangrijk, de feiten liegen helaas niet. Elke dag 100 calorieen extra is genoeg om 5 kilo in een jaar aan te komen. Dat zit alleen al in een reep voor je training die je toch niet echt nodig had. Of zelfs in een sportdrankje tijdens een wandeling. Het is helaas zo dat veel mensen die gaan trainen ook aankomen, dit komt doordat zij niet op hun dieet letten. Veel mensen onderschatten hoeveel wij binnenkrijgen en overschatten de hoeveelheid die wij verbranden.

Afvallen door bewegen tips

Afvallen is lang niet altijd snel en simpel. Zelfs als je alle goede tips van onze instructeurs hebt gelezen kan het moeilijk zijn om door te zetten. Deze artikelen bieden de steun en vertellen je de geheimen van het zetten van realistische doelen, wat je kan verwachten en de gedachtes die iedereen tegenhouden van het bereiken van een goede levensstijl.

Alhoewel niet iedereen meteen kan beginnen met hardlopen, als je het wel kunt dan is het training met geweldige voordelen. Om zoveel mogelijk plezier en effect te ondervinden van je trainingen is het belangrijk dat je een paar simpele richtlijnen volgt. Want zelfs als je kan genieten van het hardlopen wil je waarschijnlijk ook dat het effect heeft op je lichaam. Een van de mooiste dingen van hardlopen vind ik dat je het overal kan doen waar je bent. Zelfs als je onderweg bent voor je werk kan je nog een plek vinden om te lopen. En zelfs als het regent kan je vaak doorlopen en anders in de sportschool.

Wandelen

Wandelen is ook bewegen. Wandelen geeft minder belasting op de gewrichten en is makkelijker vol te houden dan iemand die overgewicht heeft. Met wandelen verbrand je ook energie en bouw je ook spieren op in je benen. Met wandelen wordt ook conditie opgebouwd. Soms is het verstandig om periode eerst grote afstanden te gaan wandelen, waardoor je eerst spieropbouw doet aan de benen, gewicht verliest (in combinatie met een dieet) en een basis conditie opbouwt.

Je kan ook gaan trainen voor de vierdaagse, om deze te kunnen lopen, dien je te beschikken over een goede conditie en uithoudingsvermogen.

Ook met wandelen kun je hoofd leegmaken en ontspan je geest. Wandelen is een sport waarmee je minder snel blessures oploopt. Als je te zwaar bent, kun je beter gaan wandelen dan gaan hardlopen.

Door een hardnekkig blessure kan momenteel niet hardlopen, omdat dit te belastend is voor mijn knie. Momenteel wandel ik meer, ik loop naar de sportschool, wat neerkomt op 25 kilometer per week. Op de sportschool ben ik bezig mijn benen sterker aan het maken om straks weer te kunnen gaan hardlopen.

Afslanken met hardlopen – calorieën en calorieverbruik.

Hardlopen is nog steeds de manier om af te vallen voor miljoenen mensen. Het is heerlijk om buiten te zijn en sporten in de open lucht verhoogt ook je energieniveau. Terwijl je van alles kan doen om gewicht te verliezen, is rennen een extreem goede manier om je kilo’s kwijt te raken. Terwijl je ook nog je spieren opbouwt en je hart en longen traint. Hieronder staan tips om het dus nog effectiever te maken en leuk te houden.

Goed materiaal

Hardlopen is echt leuk, maar als je niet de juiste kleding of schoenen draagt, dan kan dat je plezier aardig vergallen. Het laatste wat je wilt is thuis komen met je voeten vol met blaren en een verkoudheid omdat je kleding niet genoeg bescherming biedt. Het is belangrijk om genoeg laagjes over elkaar aan te hebben maar ook kleding die goed ventileert en niet te heet of te koud is.

Als belangrijkste raden wij je sterk aan om twee of drie paar goede hardloopschoenen aan te schaffen van goede kwaliteit. Als je dan gaat training kun je wisselen van paar. Dat is beter voor je voeten en beperkt het risico op scheenbeenirritatie.

Koolhydraten en Eiwitten

Voordat je gaat lopen ook als je af wilt vallen, is het belangrijk om goed tee ten. Hiervoor moet je wat koolhydraatrijk voedsel innemen ongeveer een half uur voordat je gaat rennen. Voedsel waar je veel aan hebt zijn pasta met kazen of brood met kip.

Veiligheid

Natuurlijk wil je voordat je gaat lopen altijd veilig en gezond terug komen. Daarom raden wij het af om naar muziek te luisteren tijdens je buitentraining. Natuurlijk gaat de tijd snelller en is het leuker maar het sluit je ook af van geluiden in het verkeer. Helaas zijn veel lopers van achter aangereden terwijl ze aan het luisteren waren naar muziek. Daarom proberen wij altijd zo veel mogelijk in parken en op fietspaden te lopen.

Variatie

Heel veel mensen kunnen het heel goed en beleven veel plezier aan het rennen zonder ooit een moment van verveling. Anderen hebben meer variatie nodig om scherp te blijven daarom zijn fitnesstraining en een loopgroep ook heel goed om je te laten lopen. Bovendien kan je een schema opstellen waar je ook andere sporten in opneemt. Dinsdags hardlopen en zondag met een groepje hardlopen en op donderdagavond ga je zwemmen. Zo verveelt het niet snel en train je meerdere spieren.

Calorieën en calorieverbruik door hardlopen

Voor het grootste effect op je gewicht is het belangrijk dat je met een gezond en goed dieet begint. Probeer de calorie-inname tussen de 1200 en 1500 te houden. Door de juiste voeding te kiezen, vezelrijk voedsel dat je een vol gevoel geeft zonder dat je veel naar binnen wilt werken zal je veel baat hebben.

Als je hardloopt kom je gemakkelijk aan de 200 tot 300 calorieen per keer. Als je dat drie keer per week volhoudt, zal je ongeveer een pond hebben verloren. Dat is een gezond streven en wordt aangeraden door diëtisten . Houd ook in gedachten dat een pond ongeveer 3500 calorieen is . Daarom zal een combinatie van lopen en een gezond eetpatroon de beste garantie zijn op een goed en mooi lichaam.

Het fijne van rennen is dat het ook je geest ontspant, dus de stress en de negatieve gedachtes zullen minder worden. Stress en negativiteit zijn erg sterk van invloed op je lichaamsgewicht. Bovendien geeft lopen je zoveel energie dat het veel makkelijker is om een leuke salade te maken dan het is als je een uur op de bank hangt. Lees ook de andere artikelen hierover en laat je helpen om een nieuwe levensstijl aan te meten.

Vet verbranden of koolhydraten verbranden is een verschil in je lichaam dat wordt bepaald door de intensiteit van de activiteit. Maar als het gaat om afvallen en gewicht verliezen dan zijn calorieën gewoon calorieën. Want je verbrandt al vet zelfs als je op de bank hangt. Er zijn dus veel verhalen en praatjes over vet verbanden.

Mythes die mensen vertellen over het verbranden van lichaamsvet

Mythe: Het lichaam gaat pas op een bepaald moment vet verbranden en stopt dat met het verbranden van koolhydraten.

Hoe het zit: Wat vaak verkeerd begrepen wordt door sporters, instructeurs en anderen is dat je lichaam wel meteen vet verbrandt. Ook verbrandt je lichaam nog heel lang koolhydraten. Hoeveel vet of koolhydraten je verbrandt hangt wel af voor hoe lang je aan het bewegen bent.

Als je nu aan het lezen bent achter je scherm, zal je verbranding rond de 50/50 liggen. Maar je verbrandt natuurlijk heel weinig.

Maar als je nu opstaat en gaat joggen, zou je lichaam om een snelle energieboost vragen. Dus je stofwisseling geeft je meer koolhydraten om te verbranden en minder vet. Een verdeling van 70%(koolhydraten) en 30%(vet) is wat de metingen aantonen. Als je blijft rennen dan gaat je lichaam langzaam naar de 60% vet en 40% koolhydraten. Dit doet je lichaam om de koolhydraten te bewaren. Het is overigens zo, dat hoe fitter je bent hoe sneller je vet gaat verbranden.

Maar in jouw leven en jouw doel om af te vallen hebben dit soort cijfers weinig invloed. Deze getallen maken niet echt veel uit als je wilt afvallen. Om sneller vet te gaan verbranden zal je twee, drie uur per dag moeten sporten. Dit verbrandt sowieso een hoop calorieën.

Als je wilt afslanken en gewicht wilt verliezen zal je meer calorieën moeten verbranden dan je eet en drinkt. Sport is dus een manier om vet te verbranden en hoe meer je sport hoe meer je zal verbranden. Maar als het gaat om het verliezen van vet gaat het om hoeveel calorieën je verbruikt, niet de ratio vet/koolhydraten.

Mythe: Oefeningen op lage intensiviteit, zoals wandelen en rustig fietsen zijn sneller om je vet te verbranden dan activiteiten op hoge intensiviteit. Zoals hardlopen of wielrennen, waar je jezelf echt pusht.

Hoe het echt zit: In een laboratorium en wetenschappelijk bekeken is dit waar. Omdat als je minder intens beweegt je dan in verhouding meer vet verbruikt. Maar je gebruikt ook minder calorieën dan je zou doen, in hetzelfde aantal minuten, als je harder sport. Als je gewicht wilt verliezen door lopen of fietsen dan kan dat maar zal je veel langer moeten doorgaan.

Als je elke dag 250 calorieën gebruikt tijdens een rondje hardlopen zal je dus sneller afvallen dan als je die zelfde tijd gebruikt voor nordic walking. Het aantal vet-calorieen dat je hebt verbrandt is niet eens zo belangrijk, want zelfs als je lijf veel meer koolhydraat-calorieen gebruikt dan moeten die vervangen worden door de koolhydraten in je eten. Dus zal er minder zijn om omgezet te worden in vet. Maar wandelen is dus wel effectief.
Zeker als je een blessure hebt of (nog) niet fit genoeg om jezelf te pushen, dan kan je nog steeds veel gewicht en vet verliezen door langer door te gaan met een oefening op een laag niveau van intensiteit.

Mythe: Rennen, wielrennen en andere duursporten zorgen ervoor dat je meer vet gebruikt als je het langer dan een minuut of twintig volhoudt.

Het is inderdaad zo dat je naar hogere percentages toe gaat. Maar koolhydraten verbranden is voor het proces van afvallen en slanker worden bijna net zo effectief.
Stel je gebruikt voor je calorieen 60% vet als je in rust bent. Maar als je gaat trainen kan dat maar 30% zijn omdat je lichaam koolhydraten gebruikt. Als je blijft volhouden dan zal je lichaam naar een hoger percentage vet tegen koolhydraten staan. Dus het is belangrijk om te weten dat het gaat om de absolute aantallen. En het gaat er niet om dat je meteen vet verbruikt, je hoeft je vet niet meteen na je oefening te verliezen. Het is een levenstijl die wij je bij kunnen brengen. Waardoor je een lekker slank en gezond lichaam zal krijgen.

Iedereen weet hoe gezond beweging is voor lichaam en geest. Door te bewegen zet je spieren aan het werk, waardoor deze energie gaan gebruiken, waardoor je gaat afvallen.

Je redt het niet met alleen lijnen, bewegen is essentieel. Afvallen is een combinatie van eten en bewegen. Als je voldoende beweegt, hoe je niet te lijnen.

Het belang van Lichaamsbeweging wordt door velen onderschat

Beweging is van niet alleen van belang is je wilt afvallen, het is ook belangrijk om jezelf goed te voelen. Door te bewegen kom je ook geestelijk weer in balans.

Redenen waarom sporten en bewegen belangrijk is;

  1. Als je sport bouw je spiermassa op en je houdt deze spiermassa in stand. Als je het niet gebruikt, ga je het verliezen.
  2. Door dat je afvalt, verlies je ook spiermassa, door te sporten behouw je deze spiermassa
  3. Bewegen maakt dat je, je geestelijk beter voelt
  4. Je krijgt meer uithoudingsvermogen, waardoor je minder moe bent
  5. Je verbrandt meer calorieën, door te bewegen.
  6. Afvallen gaat sneller als een gezond voedingsschema wordt combineert met meer beweging of sport.

Hoe te starten met te bewegen

Probeer elke dag 20 tot 30 minuten te bewegen. Meldt je aan bij een sportschool, ga fietsen naar je werk en pak de fiets voor een kleine boodschap. Maar ga bewegen, dit is het begin om af te vallen.

Please rate this

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here