Keto-dieet voor vegetariërs 5/5 (1)

0
400
Fried egg, mushrooms and tomatoes. Keto, paleo breakfast.
Fried egg, mushrooms and tomatoes. Keto, paleo breakfast.

Het keto-dieet biedt op korte termijn veel grote voordelen, maar het is ook behoorlijk beperkend. Dit kan moeilijk genoeg zijn om te volgen, maar als je vegetariër bent, kan het nog lastiger worden om ervoor te zorgen dat je het juiste niveau van voedingsstoffen binnenkrijgt.

Dat gezegd hebbende, is het mogelijk om een vegetarisch geïnspireerd keto-dieet te volgen. Lees verder om meer te weten te komen over het keto-dieet voor vegetariërs.

Welke voedingsmiddelen moet je eten?

Als je een vegetarisch keto-dieet wilt volgen, zijn er enkele voedingsmiddelen waar je je op wilt concentreren. Dit zijn:

Advertisement
  • Plantaardige vetten en eiwitten
  • Koolhydraatarme groenten
  • Zuivel
  • Eieren
  • Noten en zaden
  • Bessen

Met het standaard keto-dieet zou je de vetten en eiwitten die je nodig hebt uit dierlijke producten halen. Je zult je echter moeten concentreren op plantaardige vetten en eiwitten voor een vegetarische kijk op het plan. Deze omvatten kokosnoten en avocado’s. Je kunt ze natuurlijk eten of hun oliën gebruiken om de gezonde vetten te krijgen die je nodig hebt. Je kunt het eiwit dat je nodig hebt uit tofu en zelfs tempeh halen.

Je kunt dezelfde groenten eten als het standaarddieet, waaronder bloemkool, courgette, spinazie, champignons en asperges. Je kunt zuivelproducten consumeren zoals harde kaas, gewone kwark en volle yoghurt.

Eieren is een andere manier om het eiwit te krijgen dat je nodig hebt, terwijl noten en zaden vezels kunnen toevoegen. Zaden zijn een bijzonder goede bron van gezonde vetten en ze zijn van nature koolhydraatarm. Ten slotte kun je bessen aan je dieet toevoegen als je naar iets zoets hunkert.

Welke uitdagingen brengt het met zich mee?

Er zijn een paar uitdagingen die het vegetarische keto-dieet met zich meebrengt. Het belangrijkste probleem dat je zult hebben, is dat het standaard vegetarische dieet rijk is aan koolhydraten. Dit geldt vooral voor de bonen en linzen die je meestal consumeert.

Er is ook een grote kans dat je niet de voedingsstoffen krijgt die het lichaam nodig heeft. Dit omvat zink, vitamine D en B12, calcium en eiwitten. Als je toch tekorten aan voedingsstoffen ontwikkelt, kan dat allerlei problemen voor je gezondheid veroorzaken. Je moet er dus voor zorgen dat je deze uitdagingen aanpakt als je gezond een vegetarisch keto-dieet wilt volgen.

Stappen voor het volgen van een vegetarisch Keto-dieet

Als je besluit om het vegetarische keto-dieet eens te proberen, zijn er enkele stappen die je wilt nemen.

De eerste is om te beginnen met het beperken van de koolhydraten die je consumeert. Probeer de hoeveelheid koolhydraten die je consumeert te beperken tot 20 g per dag. De volgende stap is om ervoor te zorgen dat je voldoende eiwitten binnenkrijgt in elke maaltijd. Idealiter zou je ongeveer 70 g eiwit per dag moeten consumeren.

Twee keer per dag wil je er ook zeker van zijn dat je 1-3 porties groenten hebt. Zorg er tijdens het koken voor dat je gezonde oliën gebruikt en voeg ten slotte smaak toe aan je eten met kruiden en specerijen.

Zoals je kunt zien, is het mogelijk om een vegetarisch keto-dieet te volgen. Je moet je echter wel bewust zijn van de uitdagingen en hoe je ze kunt overwinnen als je gezond wilt blijven. Vanwege de extra beperkingen met een vegetarisch keto-dieet, wordt het aanbevolen om met uw arts te praten voordat u het dieet in uw dagelijks leven aanneemt.

Please rate this

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here