Eerste hulp bij afvallen 5/5 (1)

0
268

Hoe Val je af ? Dit is een belangrijke vraag want veel mensen hebben last van overgewicht. Vaak ligt de oorzaak bij onvoldoende beweging en verkeerd eten. Door voldoende beweging en gezond eten zal je snel afvallen. Bij bewegen ga ik niet al te lang stilstaan. Daar is op internet voldoende informatie voor te vinden.

Regelmatig fietsen en lopen i.p.v. de auto heeft bij mij geholpen. Als je elke dag minimaal een half uurtje stevig wandelt ben je al goed bezig. Uiteraard is er voor afvallen ook voldoende informatie te vinden op het internet maar dan zit je gelijk met een vraag. Wat werkt echt voor mij en wat helemaal niet. Feit is dat van meer bewegen iedereen afvalt en feit is als je, je voedingsgewoonte aanpast, je ook gewicht gaat verliezen.

Afvallen begint dus met meer bewegen het veranderen van je voedingsgewoontes

Inhoudsopgave

Van alles geprobeerd om af te vallen

Om af te vallen heb ik met van alles geëxperimenteerd, van afslankteenringen, detoxthee, shakes en pillen waarvan ik niet gelukkig werd. Detox thee hielp, maar ik had allerlei vervelende bijwerkingen, de afslankteenringen waren geld verspilling en de pillen waren verspilling van tijd.

Nadat ik stopte kwamen de kilo’s weer snel terug. Na deze ellende ben ik begonnen met een 1000+ kcal dieet. Dit werkte heel snel. Ik was 12 kilo kwijt in 3 maanden. Er waren 2 nadelen aan dit dieet.

Ten eerste moest ik per dag alles opschrijven wat ik tot me nam met een lijstje erbij waarop de kcal stonden. En dit dieet had ook een ander belangrijk nadeel, het putte mij volledig uit. 1000 tot 1200 kcal per dag is echt heel weinig is. Met als gevolg dat ik toch vaak honger had en mij bijzonder onbegrepen en ongelukkig voelde. Om dit hier mee om te gaan ben ik een cursus gewichtsconsulent gaan volgen. Als Sonja Bakker hiervan haar kennis kon halen, kon ik dit ook.

Tijdens mijn cursus leerde ik, dat ik behoorlijk met mijn gezondheid heb gespeeld. Ik had talloze diëten uitgeprobeerd, op aanraden van een vriendin heb ik zelf laxeermiddelen gebruikt, waarvan ik veel ongemak heb gehad. En hierdoor niets ben afgevallen.

Belangrijkste uitgangspunt van de cursus was dat mensen hun levensstijl moesten aanpassen om te kunnen afvallen en belangrijker op gewicht moeten blijven.

Lichaamsprocessen

Het lichaam is door onze maker ontworpen, om uit voedsel en drinken, energie te halen. Deze energie wordt gebruikt voor het werken, huishouden, leren of sporten. Als wij meer energie gebruiken dan er binnenkomt, dan haalt het lichaam deze energie uit de vetreserves en als deze er niet, dan wordt de spiermassa aangesproken. En als je meer voedsel eet dan je gebruikt, dan slaat het lichaam deze op in de vetreserves.

Aan gezien voedsel in overvloed aanwezig is en wij steeds minder energie gebruiken om fysieke arbeid te verrichten en daarnaast ook minder bewegen, slaan wij meer energie op dan we gebruiken. Dit is de hoofdreden dat wij steeds dikker worden. Om dit proces te doorbreken moet je, je levensstijl aanpassen of optimaliseren.

Verander je levensstijl en verlies gewicht

Ten eerste moet je inzicht krijgen in – en je bewust worden van – de oorzaken van je eigen

(vaak ingesleten) gewoontes als bijvoorbeeld het overslaan van het ontbijt ‘s morgens, ongezond snacken later op de dag, gehaast ‘kiezen’ voor een snelle kant en klaarmaaltijd ‘s avonds, het onbedachtzaam leeg-eten van een hele zak drop of rol koekjes terwijl je dat toch echt niet van plan was.

Vervolgens ga je deze ongezonde gewoontes een voor een aanpakken en ze planmatig vervangen door gezondere en ook nog eens lekkere nieuwe gewoontes.

Ons zo lichaam is gecreëerd om alles wat het binnenkrijgt, onmiddellijk en zo efficiënt mogelijk op te slaan. Als de voedselschaarste altijd uit blijft, dan neemt de hoeveelheid vet in ons lichaam toe bij het zelfde eet en leef patroon . Je moet soms echt sterk in je schoenen staan om niet te sneuvelen voor de smakelijke reclames van een heleboel heerlijke etenswaren als gewicht verliezen je doel is.

Je moet een dieet of levenswijze gaan zoeken die bij je past. Misschien moet je enkel maar de ongezonde gewoontes weglaten. Wat een feit is dat je meer moet gaan bewegen.

Lichaamsbeweging

Alle voordelen van lichaamsbeweging:

  1. Het verkleint de kans op hart een vaatziekte
  2. Het verlaagt de bloeddruk
  3. Het verhoogt je weerstand
  4. Je verbrand calorieën en verbeterd je conditie
  5. Je blijft beter op gewicht
  6. Het zorgt voor sterke botten en spieren
  7. Het verbetert de spijsvertering
  8. Het verbetert je nachtrust, dus je voelt je minder snel vermoed
  9. Het geeft je zelfvertrouwen!

Onder lichaamsbeweging worden de lichamelijke activiteiten verstaan die een gezonde afwisseling bieden in een bestaan dat zich grotendeels zitten afspeelt.

Diëten en afvallen

Veel diëten zijn slecht onderbouwd. Waarom veel diëten helemaal niet goed zijn komt omdat veel dieetgoeroes hun dieet baseren op slecht uitgevoerde onderzoeken. Deze onderzoeken zijn vaak slecht onderbouwd, met te weinig proefpersonen uitgevoerd of proefpersonen die niet gelijk verdeeld zijn. Vaak zijn de onderzoeken vergeleken met een placebo (nepmedicijn) of met een controlegroep. Wat ook vaak gebeurt is dat wetenschappers verkeerd geïnterpreteerd worden zodat het de dieet- of gezondheidsgoeroes goed uitkomt.

Er zijn zoveel dubieuze onderzoeken uitgevoerd, dat er altijd wel eentje tussen zit die aansluit op het zelfbedachte dieet van één of andere goeroe. Veel mensen weten daarom ook niet meer wat nou goed of slecht is om te eten.

Wat te doen?

Het is daarom belangrijk om goed onderzoek te laten doen naar voeding. Dat wil zeggen dat goede onderzoeken worden gedaan door zo veel mogelijk gerenommeerde deskundigen met zo veel mogelijke proefpersonen. Men praat dan al gauw over duizenden onderzoeken met honderdduizenden proefpersonen wereldwijd. Als al die onderzoeken naast elkaar gelegd en vergeleken worden en er komt van al die onderzoeken een zelfde resultaat naar voren, dan mag men ervan uitgaan dat het correct is.

Wanneer weet je of een onderzoek (studie) betrouwbaar is? Dat is eigenlijk heel simpel. Er zijn namelijk tijdschriften die een hoge reputatie hebben. Dit noemen ze een zogeheten ′impactfactor′. Er zijn wetenschappelijke tijdschriften met een hoge impactfactor en met een lage impactfactor.

Wetenschappelijke tijdschriften met een hoge impactfactor zijn tijdschriften die naam hebben opgebouwd en waarin zeer gerenommeerde wetenschappers met hun betrouwbare onderzoeken staan. Niet zomaar de eerste de beste dus. Enkele wetenschappelijke tijdschriften met een hoge impactfactor zijn Nature en Science en verder heb je ook The Lancet, New England Journal of Medicine, enz. Onderzoeken die hierin staan zijn beter uitgevoerd dan de onderzoeken die in tijdschriften staan met een lage impactfactor. De meeste onderzoeken die aangehaald worden door de dieet- en gezondheidsgoeroes zijn dus afkomstig van deze lage impact tijdschriften. Deze tijdschriften zijn er in overvloed dus er is altijd wel een onderzoekje die bij een bepaalde dieet past.

 

 

 

Please rate this

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here