Toepassing Dieet

Voordat je ook maar aan welk dieet gaat beginnen moet je controleren in welke mate je overgewicht hebt. Je kan dit controleren door vast te stellen wat je body-mass index (BMI) is.

BMI Calculator
Imperial    Metric
ft in
lbs
Powered by Easy BMI Calculator
Interpretatie van de BMI index voor volwassenen:
Index (kg/m²) Interpretatie
minder dan 18,5 ondergewicht
18,5 tot 25 normaal gewicht
25 tot 27 licht overgewicht
27 tot 30 matig overgewicht
30 tot 40 ernstig overgewicht

Als je je BMI weet, kun je streefgewicht bepalen. Met dit streefgewicht bepaal je hoeveel kilo je moet gaan afvallen. De vervolg stap is het kiezen van welk dieet het beste bij je past. Ik ga uit dat je met het koolhydratendieet het snelst, maar ook veilig en gezond je doeltelling kunt halen.

Stel je BMI is 32, dan heb je ernstig overgewicht. De BMI voor een persoon van 180 en 79 kg is 25.Je BMI moet dan terug naar 25. Voor een persoon van 180 cm en 104 kg (BMI 32) zwaar betekend dit dat hij of zij 24 kg moet afvallen.

Je gaat gedurende de eerste 14 dagen starten met het Fase 1: Inductie van het Atkins dieet.

In deze periode mag je maar 20 gram koolhydraten en ongelimiteerd vet of eiwitten eten per dag.

Dieet voorbeeld (mijn eigen dieet)

Koolhydraatarm dieet Fase 1: Inductie (variant op Atkins)

Het streven is om na 14 dagen 4 kilo te zijn afgevallen. Voor de persoon betekend dit dat hij na 14 dagen ongeveer 100 kg weegt. Zijn BMI is nu 31, nog steeds te zwaar, maar dit gaat de goede kant op. Hij of zij moet overigens nog 20 kg afvallen.

Nu is zaak om niet op te geven maar door te gaan. De persoon gaat verder met afvallen. Dit doet hij of zij met de behulp van zijn grootste vriend (en vijand) dit is de weegschaal. Na een aantal weken zal de persoon voldoende zijn afgevallen om naar de volgende fase te gaan. Echter hier gaat minimaal 20 weken in zitten. Het gaat niet meer zo snel als in het begin.

Koolhydraatarm dieet Fase 2: Verder gewichtsverlies (variant op Atkins)

Als je bijna terecht bent gekomen op je streefgewicht dan moet je dit dieet zodanig afstemmen dat je niet meer aankomt of afvalt. Deze fase is de instandhoudingsfase.

Koolhydraatarm dieet Fase 3: Voorbereiding op de handhavingsfase (variant op Atkins)

 

 

4/5 (1)

Please rate this