De Crunch is een buikoefening en goed alternatief voor de sits-up No ratings yet.

6
698
De Crunch is een buikoefening en goed alternatief voor de sits-up
De Crunch is een buikoefening en goed alternatief voor de sits-up

De crunch is een oefening die dient om de buikspieren te trainen. Hij werkt vooral op de rechte buikspier (musculus rectus abdominis). Dit is een isolatie oefening voor de buikspieren.

Musculus rectus abdominis. CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=238610

Het wordt aanbevolen als een beter alternatief voor de sit-ups, omdat het veel zachter en minder gevaarlijk is om uit te voeren. Schade aan de wervelkolom wordt zo vermeden omdat bij het indrukken van de buik de heup een optimale positie inneemt door de verhoogde en schuine positie van de benen. Vanwege het feit dat de wervelkolom erg recht blijft, worden tussenwervelschijven en wervels in het lumbale gebied aanzienlijk minder belast.

In tegenstelling tot de sit-up komt bij het uitvoeren van een crunch de onderrug niet van de vloer. Zo worden de heupflexoren niet gebruikt en is de crunch een effectieve manier om alleen de buikspieren te trainen. Hierdoor is de crunch ook minder belastend voor de onderrug dan een sit-up.

Voor de uitvoering zie onderstaande video. De crunch is eenvoudig uit te voeren en er is weinig kans op blessures.

Advertisement

 

De handen moeten op het hoofd worden gehouden. Voor een optimale houding in het bovenlichaam worden de handen met de vingertoppen achter de oren naar het hoofd geplaatst. De armen worden automatisch schuin gehoekt. De nu schuine armen moeten zo ver mogelijk naar buiten worden gehouden, afhankelijk van de rekbaarheid van de persoon. Het is voldoende als de ellebogen ongeveer ter hoogte van de schouders liggen.

Deze houding van de armen en benen maakt het mogelijk om de belasting uitsluitend op de buikspieren te concentreren. Uiteraard is een correcte uitvoering vereist. Nu trek je de bovenrug weer een beetje naar voren met behulp van de buikspieren.

De crunch is een veilige oefening voor oudere mensen. Met eenvoudige middelen is deze oefening goed uit te voeren.

 

Bronnen:

  1. Wikipedia

 

Please rate this

6 COMMENTS

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here