Barbell curl 4/5 (1)

0
161

De Barbell curls is een oefening die vaak door krachtsporters zoals bij bodybuilding, powerlifting, krachttraining, fitness en andere sporten wordt gebruikt, ter versterking of vergroting van vooral de biceps (musculus biceps brachii). Deze spiergroep wordt in de volksmond ook wel ‘spierbal’ of ‘spierballen’ genoemd. Dit is de basisoefening om grotere biceps te ontwikkelen.

Bij deze oefening heb je een halterstang (barbell) nodig, waar je gewichten op kunt schuiven.

De Engelse term Barbell curls wordt veelvuldig en wereldwijd gebruikt in de krachtsportwereld. Het woord curls betekent in het Engels: krullen. De oefening is een soort krullende beweging waardoor deze term is ontstaan.

Uitvoering

De voeten dienen op schouderbreedte te zijn geplaatst. Je moet je rug rechthouden tijdens de oefening om rugklachten te voorkomen. De bovenarmen dienen tijdens de oefening tegen het lichaam worden gehouden. Het scharnierpunt zijn de ellebogen. De onderarmen bewegen van laag naar hoog. Je maakt als het ware een beweging van 180 graden.

Aandachtspunten

Onervaren mensen die thuis met gewichten trainen, geven vaak de voorkeur aan barbell of dumbell curls waardoor er een onevenwichtige spierontwikkeling in de bovenarm kan ontstaan met mogelijke blessures tot gevolg. Het is de bedoeling dat grotendeels alleen de armen bewegen bij de curls en dat deze niet al te veel te zwaaien. Indien men andere lichaamsdelen meebeweegt omdat men niet genoeg kracht (meer) heeft om één of meerdere reps te doen, spreekt men ook wel van een cheat-rep. Een slecht uit gevoerde cheat-rep kan blessures veroorzaken

Please rate this

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here